Jo, du har en poäng där, att uppgradera X2-simulatorn till Trollhättanrutten är ingen dum ide, att ha en verklig rutt som bas tillför faktiskt lite. Det förutsätter dock en del saker. Doh, nu är jag sådär tråkig igen...
- Totte måste ge sitt godkännande
- Järnvägsmuseet måste se finessen med det
- En aktivitet måste skapas, som är tillräckligt tålig för såväl "full-gas"-kunder, som stå still och beundra utsikten så att säga. Inga AI får komma i vägen i något fall.
Aktiviteten måste vara byggd så att det å ena sidan händer mycket med förbipasserande tåg av olika slag och å andra sidan inte påverkar "player" det minsta. Player path får inte ha några AI-tåg som korsar tågvägen, det riskerar rödljuskörning. Rödljuskörning ser museet rött på, för det innebär att någon från receptionen 6 hallar iväg, måste göra avbrott för att starta om simulatorn.
Men rött, då ska man ju stanna, är inte det bra då att det händer nått? Jo, för oss är det självklart, men inte för den typiske X2-simulator-föraren.
VHJ är väldigt lämplig för just det här ändamålet, då den är dubbelspårig hela sträckan. Det kan hända saker hela tiden, fast player path inte korsas. VHJ är 30 mil lång, vilket snabbt äts upp av fullgas-körare. Av den anledningen, så slår jag till bromsarna något när en kund har avslutat sin körning, det har gjort ganska mycket på att hushålla på ruttens sträcka. Det räcker med omstart en gång om dagen på en intensiv vanlig helg nu. Av den anledningen är även KMJ inte ett alternativ med sina 2 x 6 mil för den obemannade publikkörningen, men jag föredrar KMJ om man är på plats och kan starta om när det behövs.
Trollhättanrutten minns jag inte riktigt, men jag får för mig att den i majoritet är enkelspårig vilket då reducerar möjligheten till annat än uppställda consist. Längden är det ju dock inget fel på.
Som komplement-rutt kan den vara utmärkt, men som ersättare är jag tveksam.