Ämne: räls
Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-31, 21:18   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nej, det är korrekt att DONJ inte körde med mellanläggsplattor. Tydligen hade man bara det på några få sträckor - man körde nämligen med oinpregnerade slipers så de hann liksom aldrig bli nernötta utan låg bara några år.
Jag visste dock inte att mellanplattor var detsamma som befästningen. Man lär sig något varje dag.
Att använda annan befästning än spik i kombination med träslipers skulle jag säga är mycket ovanligt i sverige. På senare år förekommer det en del Hayback och Pandrol befästning skruvad på träslipers.

Det normala i modern tid är underläggsplatta som ger rälen en lutning på 1:30 och skyddar slipern mot nötning samt tre spik, två på insidan och en på utsidan av rälen. Dessa går som sagts tidigare i tråden rakt i genom underläggsplattan.

Om man funderar lite på krafterna som påverkar rälen tillexempel i en kurva så inser man lätt att risken för vältning utåt är mycket större än för vältning innåt, därav att man ofta har två spikar på insidan.

När man inte hade underlättsplattor så klotsade man ofta på utsidan av räl i kurvorna. Träklossar ifrån rällivet och ned till urhugna uttag i slipern. Jag antar att detta också var för att minska risken för att rälen skulle välta eller tryckas iväg i sidled.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat