Projekt Håverud är färdigt. Det har möjliggjorts tack vare tre byggare:
Lan: Slussarna, ångfartyget Tor V, järnvägsbron och stationen.
Bjornl: Akvedukten och 90 procent av alla byggnader.
Vulcan: Dammen och kraftstationen. Transformatorerna har flyttats utomhus.
DEM-byggandet har inte varit problemfritt:
Akvedukten enligt ovan.
Att placera in slussarna i rätt höjd och framför allt så att dess fyra olika vattennivåer inte kommer i kontakt med varandra – ett grannlaga arbete. Att utveckla slusstekniken i DEM-miljö har tagit många timmar.
Att få brofundamenten på fast mark.
Att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna Håverud från brukstiden.
Att anpassa nedre och övre sjöarnas nivåer till verklighetens. Det innebär en nivåskillnad på 10 meter. Slussarnas storlek gjorde att jag bara kunde använda två – 7 plus 3,5 meters stigning. Nivåskillnaden mellan sjöarna blev alltså 10,5 meter och prick på centimetern.
Varje svensk bana med sjöar i närheten borde ha slussar. Att slussa är riktigt skoj och LAN:s slussar borde komma till riklig användning. Det är dom värda. Jag avser därför att göra en manual.
Bilderna får berätta vidare:
1/ Förlagan – en anonym flygbild över detta enastående kommunikationscentrum där tre broar korsar en fors.
2/ Så blev det.
3/ Här visas nivåskillnaden på 10,5 meter prick tydligt. Just här är det ytterst känsligt eftersom de två nivåerna ligger någon eller några meter från varandra. Trainz´ grova vattenredskap försvårar.
4/ Järle station som Håverud. Återskapad enligt LAn:s anvisningar. Hoppas han blir nöjd.
5/ Vulcans kraftstation. Transformatorerna detaljrika. Han har även gjort dammen – en riktig höjdare.
6/ Slutligen en bild som visar vad jag själv varit med om. Ombord på s/s Storholmen upplevde jag samtidigt korsande tåg och bilar – och ett flygplan. På brons högra sida syns f ö min bil, som jag kört i över 40 års tid. Den har gästat Håverud många gånger.
Nisse
|