Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-05, 15:42   #22
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Projekt Håverud är färdigt. Det har möjliggjorts tack vare tre byggare:

Lan: Slussarna, ångfartyget Tor V, järnvägsbron och stationen.

Bjornl: Akvedukten och 90 procent av alla byggnader.

Vulcan: Dammen och kraftstationen. Transformatorerna har flyttats utomhus.

DEM-byggandet har inte varit problemfritt:

Akvedukten enligt ovan.
Att placera in slussarna i rätt höjd och framför allt så att dess fyra olika vattennivåer inte kommer i kontakt med varandra – ett grannlaga arbete. Att utveckla slusstekniken i DEM-miljö har tagit många timmar.
Att få brofundamenten på fast mark.
Att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna Håverud från brukstiden.
Att anpassa nedre och övre sjöarnas nivåer till verklighetens. Det innebär en nivåskillnad på 10 meter. Slussarnas storlek gjorde att jag bara kunde använda två – 7 plus 3,5 meters stigning. Nivåskillnaden mellan sjöarna blev alltså 10,5 meter och prick på centimetern.

Varje svensk bana med sjöar i närheten borde ha slussar. Att slussa är riktigt skoj och LAN:s slussar borde komma till riklig användning. Det är dom värda. Jag avser därför att göra en manual.

Bilderna får berätta vidare:

1/ Förlagan – en anonym flygbild över detta enastående kommunikationscentrum där tre broar korsar en fors.

2/ Så blev det.

3/ Här visas nivåskillnaden på 10,5 meter prick tydligt. Just här är det ytterst känsligt eftersom de två nivåerna ligger någon eller några meter från varandra. Trainz´ grova vattenredskap försvårar.

4/ Järle station som Håverud. Återskapad enligt LAn:s anvisningar. Hoppas han blir nöjd.

5/ Vulcans kraftstation. Transformatorerna detaljrika. Han har även gjort dammen – en riktig höjdare.

6/ Slutligen en bild som visar vad jag själv varit med om. Ombord på s/s Storholmen upplevde jag samtidigt korsande tåg och bilar – och ett flygplan. På brons högra sida syns f ö min bil, som jag kört i över 40 års tid. Den har gästat Håverud många gånger.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Flygbild Håverud kopiera 1.jpg (217.4 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg TRS flygbild 2 kopiera 2.jpg (201.5 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg Nivåskillnadn kopiera.jpg 3.jpg (164.7 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg Stationen kopiera.jpg 4.jpg (138.0 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg Kraftstationen kopiera.jpg 5.jpg (239.3 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg Tåg. bil, båt.jpg 6.jpg (223.3 KB, 115 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009