Citat:
Ursprungligen postat av ekv
Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).
Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?
Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
|
Svar fråga 1: Ja det är bra om du följer samma princip som huvudsignalerna, men när det gäller
växlingsdvärgar så kan man ha en egen nummerserie (ex. 101, 102, 103, etc.) för dom. Huvudsaken, när det gäller dessa, är att tpl-signaturen är densamma och att de följer udda/jämn principen.
EDIT: Det är riktigt som du skriver. I huvudtågspår så ska du beteckna dom som om dom vore mellansignaler.
Mitt exempel om en annan nummerserie kan med fördel användas på en bangård och/eller växlingsspår.
Svar fråga 2: Dvärgen ska alltid placeras
före huvudsignalen. Avståndet ska vara 0.5 till 1.5 meter.
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.
Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.
Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.
Nisse
|
Signaleringsprinciperna som signalsystemet stöder, sträcker sig från den äldre principen (semaforer) till den moderna principen. Det är framför allt tre distinkta numreringsprinciper som används, och som INTE ska blandas på en och samma trafikplats (station). Dessa är som följer (beskrivs i dokumentet
Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf):
Modern signaleringsprincip. Beteckningarna kan följa principen
spårnummer-snedstreck-signalnummer (äldre ställverk) eller den modernare numreringen som numera används (se också
BVF 544.20002).
Äldre signaleringsprincip. I denna princip använder man bokstäver (versaler) för signalbeteckningarna. Obs. att det gäller både semaforer och ljussignaler.
ekv, jag vet inte vad Nisse menar (att han är förvånad av att du har två mastersignaler?). Jag tycker att det ser helt rätt ut. Har man två scenerysignaler så ska man naturligtvis också ha två mastersignaler.