Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-25, 11:03   #134
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!

Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart Ska betatesta lite mer dock (har ej använt alla tavlor ännu, är nog en hel del kvar..)!

//Jocke
Två komplicerade ämnen, Jockes. När det gäller förtavla för hastighetsnedsättning skall den enligt anvisningarna placeras 1.200-1.500 meter före hastighetstavlan. Sen får man väl också göra en bedömning.

Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också.

Rättelser och klarlägganden är önskvärda.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat