![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#21 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också. Rättelser och klarlägganden är önskvärda. Nisse |
|
![]() |
![]() |