Här är en enkel guide för hur du gör för att felsöka signaler du redigerar eller placerar ut i din rutt.
Steg 1:
Längst upp i din .lua-fil,
Kod:
local logFile = io.open("debug_log.txt", "a")
function DebugPrint(message)
if DEBUG and logFile then
local id = "Unknown"
local temp = Call("GetId")
if temp ~= nil and type(temp) == "string" then
id = temp
end
local signaltype = "Unknown:"
logFile:write(os.date("[%H:%M:%S] ") .. "[" .. id .. "] " .. message .. "\n")
logFile:flush()
end
end
DEBUG = true
Obs, om dessa rader finns i din scriptfil, Ta bort dessa.
Kod:
-- debugging stuff
DEBUG = true -- set to true to turn debugging on
function DebugPrint( message )
local gId = Call ("GetId")
if (DEBUG) then
Print( gId .. message )
end
end
Steg2: Lägg in detta i din kod där du vill debugga:
Kod:
DebugPrint("Debugmeddelande")
Om scriptet redan har DebugPrint så kommer dessa att genereras i din debug_log.txt. - Du hittar debug_log.txt i samma mapp där railworks.exe ligger.
Steg 3: Dags att felsöka. - Du kommer få fram en massa information som du kan ha till nytta i loggarna som genereras. Om du dessutom har gett signalerna en stationssignatur och nummer så kommer dessa genereras i loggen som "id".
Jag kommer lägga in en mer detaljerad guide senare, men tänkte dela med mig det här till o börja med.