Visa ett inlägg
Gammal 2025-03-26, 17:27   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 373
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Debuggning av signaler.

Här är en enkel guide för hur du gör för att felsöka signaler du redigerar eller placerar ut i din rutt.

Steg 1:
Längst upp i din .lua-fil,
Kod:
local logFile = io.open("debug_log.txt", "a")

function DebugPrint(message)
	if DEBUG and logFile then
		local id = "Unknown"
		local temp = Call("GetId")
		if temp ~= nil and type(temp) == "string" then
			id = temp
		end
		local signaltype = "Unknown:"
		logFile:write(os.date("[%H:%M:%S] ") .. "[" .. id .. "] " .. message .. "\n")
		logFile:flush()
	end
end

DEBUG = true
Obs, om dessa rader finns i din scriptfil, Ta bort dessa.
Kod:
-- debugging stuff
DEBUG = true 									-- set to true to turn debugging on
function DebugPrint( message )
	local gId = Call ("GetId")
	if (DEBUG) then
		Print( gId .. message )
	end
end
Steg2: Lägg in detta i din kod där du vill debugga:
Kod:
DebugPrint("Debugmeddelande")
Om scriptet redan har DebugPrint så kommer dessa att genereras i din debug_log.txt. - Du hittar debug_log.txt i samma mapp där railworks.exe ligger.

Steg 3: Dags att felsöka. - Du kommer få fram en massa information som du kan ha till nytta i loggarna som genereras. Om du dessutom har gett signalerna en stationssignatur och nummer så kommer dessa genereras i loggen som "id".

Jag kommer lägga in en mer detaljerad guide senare, men tänkte dela med mig det här till o börja med.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat