Jag vet hur det blev...
Jag har nu justerat spåren i KMJ och signalsatt... Det är en ära för mig att få hjälpa till med en sån fin rutt som KMJ är, nästa version blir verkligen ett lyft... Mössan av för Hawks arbete... Ett nytt lyft från en redan väldigt snygg rutt...
Jag har jagat Hawk en del om loopens vara eller icke vara. Rent tekniskt så är det ingen tvekan om att den är direkt olämplig, men å andra sidan kan man se poängerna med den också, som nämnts här i tråden.
MSTS har ju en (?)svaghet i att den inte kan hantera loopar korrekt. Olika oönskade effekter uppstår, som t.ex att växlar uppför sig på ett okontrollerat sätt, då MSTS t.ex hittar samma växel flera gånger på grund av att pathen går runt och kommer tillbaka... Vi hade en växel i Karlfors som vägrade att lägga sig i rak i explore mode. Eftersom hela KMJ är byggd för att inte krocka med tråkiga stoppbockar så innebar det även att pathen med lätthet kom tillbaka till samma växel, fast det var i andra änden av rutten... Inte bra..
Så, hur blev det nu då?
Jo, det blev både och... Loopen är nu borttagen i sin nuvarande form, så att det är en huvudlinje som går norrut... Den andra grenen av den delade loopen viker av i en bibana, som blir enkelspårig... Så långt "ta bort loopen"-upplägget...
Till det har vi då lagt till en enkelspårig loop som nås av både vänster och högertrafik... Den loopen möjliggör då vändning som dagens loop, men växlarna ligger så att man måste lägga om dom på två ställen för att loopen ska bli fullbordad... Då fungerar MSTS bättre..
Plus, för aktiviteterna så blir det nu två rena linjer som KMJ börjar med i norra änden, vilket jag själv tycker blir en intressantare situation i Kvarndalen... KMJ är nu provad (innan ombyggnaden) med en aktivitet med drygt 50 trafikrörelser på en gång och det korkade inte igen...
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14