Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-08, 03:04   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Jag vet hur det blev...

Jag har nu justerat spåren i KMJ och signalsatt... Det är en ära för mig att få hjälpa till med en sån fin rutt som KMJ är, nästa version blir verkligen ett lyft... Mössan av för Hawks arbete... Ett nytt lyft från en redan väldigt snygg rutt...

Jag har jagat Hawk en del om loopens vara eller icke vara. Rent tekniskt så är det ingen tvekan om att den är direkt olämplig, men å andra sidan kan man se poängerna med den också, som nämnts här i tråden.
MSTS har ju en (?)svaghet i att den inte kan hantera loopar korrekt. Olika oönskade effekter uppstår, som t.ex att växlar uppför sig på ett okontrollerat sätt, då MSTS t.ex hittar samma växel flera gånger på grund av att pathen går runt och kommer tillbaka... Vi hade en växel i Karlfors som vägrade att lägga sig i rak i explore mode. Eftersom hela KMJ är byggd för att inte krocka med tråkiga stoppbockar så innebar det även att pathen med lätthet kom tillbaka till samma växel, fast det var i andra änden av rutten... Inte bra..

Så, hur blev det nu då?

Jo, det blev både och... Loopen är nu borttagen i sin nuvarande form, så att det är en huvudlinje som går norrut... Den andra grenen av den delade loopen viker av i en bibana, som blir enkelspårig... Så långt "ta bort loopen"-upplägget...
Till det har vi då lagt till en enkelspårig loop som nås av både vänster och högertrafik... Den loopen möjliggör då vändning som dagens loop, men växlarna ligger så att man måste lägga om dom på två ställen för att loopen ska bli fullbordad... Då fungerar MSTS bättre..
Plus, för aktiviteterna så blir det nu två rena linjer som KMJ börjar med i norra änden, vilket jag själv tycker blir en intressantare situation i Kvarndalen... KMJ är nu provad (innan ombyggnaden) med en aktivitet med drygt 50 trafikrörelser på en gång och det korkade inte igen...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
VHS eller DVD filmer av verkliga tåglinjer? Perre Tågbilder 2 2005-01-11 12:26
Brainstorming.... Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 69 2005-01-05 20:10
Fotbollsplan med eller utan läktare Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 2 2004-05-23 18:32
Krona eller Euro? Pson Off-topic 24 2003-08-12 18:07
Fönster som öppnas utan att jag vill... Christian Off-topic 3 2002-10-03 01:39



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009