Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-19, 23:48   #132
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Lite bistra fakta då, eftersom det nu pekas på mig...

Rutten Morvan har i mitt tycke en katastrofal spårläggning. Det handlar om skarpa kurvor som går direkt vänster till höger, det handlar om max-lutningar, som övergår till plan mark i ett knick. Det handlar om kurvradier som hör till industrispår snarare än linjespår. Det kan man säga att det hör till det kosmetiska, en del bryr sig, medan andra inte alls kanske märker det ens eller åtminstånde inte bryr sig. Utöver det finns det i rutten de flesta spårläggningslösningar, som man bör undvika. Här finns det dynamiska spår, så det står härliga till, på några ställen finns dom mot varandra. Här finns det gott om växlar osm ligger mot varandra. Dessutom finns det märkliga konstruktioner, där man lagt till kosmetiska spår, med samma namn som de äkta spåren, samt placerade så att startpunkten befinner sig på samma ställe som en skarvpunkt poå de äkta spåren finns. Förhoppningsvis sväljer MSTS det, men det är en risk.

Hawk har som vanligt gjort ett fantastiskt jobb med landskap och miljö. Men, spåren ligger där dom ligger. Från början var det tänkt att jag skulle åtgärda spåren, så det blev en vettig rutt, även ur spårsynpunkt. Snart insåg vi att vi inte riktigt hade förstått varandra om konsekvenserna av det och spårarbetet avslutades. Det blev en omlagd station längst i norr och ett nytt industriområde, men sen ligger spåren precis som dom gör i original. Jag åtog mig dock att signalsätta rutten, under förutsättning att jag inte vill skylta med mitt arbete. Men kan jag bidraga till att rutten kommer ut, så gör jag det naturligtvis. Men, jag varnade för att spårdatabasen kan ställa till det och till o med äventyra genomförandet.

Vad händer då? Redan när Hawk sätter bommar, så strular det som tusan, Hawk är ibland tvungen att sätta dit en extra vägdel, för at bommarna ska bli placerade. Jag har i det aktuella området tagit bort nån 10m vägdel, som helt sonika legat dubbelt med den aktiva.

Att rutten har surtiles vet vi ju redan. Om det nu har med antal objekt att göra eller om det har med något annat övergripande bekymmer ska jag låta vara osagt. Men, jag kan konstatera att det finns andra rutter med betydligt fler objekt i en tile, jämfört med dessa 1200-1300 objekt i en surtile.

Surtilen (den norra ensamma), samt den nordliga nylagda delen blev signalsatt och helt fungernade. Testadt med aktiviteter under signalsättningens gång måste man alltid göra och jag hade 7-8 tåg igång samtidigt på den delen. Men sedan nedåt den enkelspåriga sträckan mot triangeln i mitten så börjar det strula. Rutten vägrar att accepteras av AE eller ens explore i simulatorn. RE fungerar dock helt som vanligt.

Snabb replik skulle då kunna bli, kan du inte ta tillbaka en backupp då? Jo, det skulle man kunna göra, men till vilken nytta då? Felet måste hittas och förstås, annars kommer det att uppträda igen. Så, det som pågår, när tid så finnes för det, är att felsöka och backa bandet. Succesiv borttagning av de satta signalerna för att förhoppningsvis nå ett stadium där rutten accepteras igen av AE. I det läget handlar det då om att se om det går att undvika problemet, för att därigenom komma vidare.

Så, nu vet nu mer.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat