Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-19, 23:48   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Lite bistra fakta då, eftersom det nu pekas på mig...

Rutten Morvan har i mitt tycke en katastrofal spårläggning. Det handlar om skarpa kurvor som går direkt vänster till höger, det handlar om max-lutningar, som övergår till plan mark i ett knick. Det handlar om kurvradier som hör till industrispår snarare än linjespår. Det kan man säga att det hör till det kosmetiska, en del bryr sig, medan andra inte alls kanske märker det ens eller åtminstånde inte bryr sig. Utöver det finns det i rutten de flesta spårläggningslösningar, som man bör undvika. Här finns det dynamiska spår, så det står härliga till, på några ställen finns dom mot varandra. Här finns det gott om växlar osm ligger mot varandra. Dessutom finns det märkliga konstruktioner, där man lagt till kosmetiska spår, med samma namn som de äkta spåren, samt placerade så att startpunkten befinner sig på samma ställe som en skarvpunkt poå de äkta spåren finns. Förhoppningsvis sväljer MSTS det, men det är en risk.

Hawk har som vanligt gjort ett fantastiskt jobb med landskap och miljö. Men, spåren ligger där dom ligger. Från början var det tänkt att jag skulle åtgärda spåren, så det blev en vettig rutt, även ur spårsynpunkt. Snart insåg vi att vi inte riktigt hade förstått varandra om konsekvenserna av det och spårarbetet avslutades. Det blev en omlagd station längst i norr och ett nytt industriområde, men sen ligger spåren precis som dom gör i original. Jag åtog mig dock att signalsätta rutten, under förutsättning att jag inte vill skylta med mitt arbete. Men kan jag bidraga till att rutten kommer ut, så gör jag det naturligtvis. Men, jag varnade för att spårdatabasen kan ställa till det och till o med äventyra genomförandet.

Vad händer då? Redan när Hawk sätter bommar, så strular det som tusan, Hawk är ibland tvungen att sätta dit en extra vägdel, för at bommarna ska bli placerade. Jag har i det aktuella området tagit bort nån 10m vägdel, som helt sonika legat dubbelt med den aktiva.

Att rutten har surtiles vet vi ju redan. Om det nu har med antal objekt att göra eller om det har med något annat övergripande bekymmer ska jag låta vara osagt. Men, jag kan konstatera att det finns andra rutter med betydligt fler objekt i en tile, jämfört med dessa 1200-1300 objekt i en surtile.

Surtilen (den norra ensamma), samt den nordliga nylagda delen blev signalsatt och helt fungernade. Testadt med aktiviteter under signalsättningens gång måste man alltid göra och jag hade 7-8 tåg igång samtidigt på den delen. Men sedan nedåt den enkelspåriga sträckan mot triangeln i mitten så börjar det strula. Rutten vägrar att accepteras av AE eller ens explore i simulatorn. RE fungerar dock helt som vanligt.

Snabb replik skulle då kunna bli, kan du inte ta tillbaka en backupp då? Jo, det skulle man kunna göra, men till vilken nytta då? Felet måste hittas och förstås, annars kommer det att uppträda igen. Så, det som pågår, när tid så finnes för det, är att felsöka och backa bandet. Succesiv borttagning av de satta signalerna för att förhoppningsvis nå ett stadium där rutten accepteras igen av AE. I det läget handlar det då om att se om det går att undvika problemet, för att därigenom komma vidare.

Så, nu vet nu mer.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 10:53   #2
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Nu har iallafall jag fått en mer klarare bild om ruttens situation.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 22:40   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Exclamation

Hej

Tråkiga nyheter då...

Nedanstående text har vi gemensamt författat, så det är vår gemensamma syn på det hela.


Mazz kastar in handsken med signalsättningen. Mazz lyckades inte att analysera vad kärnproblemet är, då rutten plötsligt inte ville laddas i AE längre, under signalsättningens gång. Följande saker ligger nu till grund för
att Hawk nu sätter rutten på "hold":


- Sur-tilarna. Vad är det egentliga problemet med dessa? Det går att addera objekt i sådan tile, MEN, man måste gå till en grann-tile för att kunna spara. Sjukt och oroväckande att det inte går att bli av med det problemet.
1200-1300 objekt i tilen är i sammanhanget ingenting, så det är sannolikt inte bekymret.
- Stora problem att placera bommar. Tyder på att något är ur fas, väg/spår hittas inte med mindre än att man placerar
en ny blind-väg under den andra, enbart för att få bommarna att fästa.
- Signalsättningsproblemet. Varför vill rutten nu inte accepteras av AE? De satta signalerna som genererade problemet
är analyserade / bortplockade, men problemet kvarstår. Utan förståelse för varför det sker, finns det ingen ide att fortsätta
då det garanterat kommer uppträda igen.


Det är synd på så fin rutt, att det blir så här. Teoretiskt, så skulle man kunna backa bandet och nu bestämma sig för att
lägga om spåren, så som va tänkt från början, så man har en helt ny spårdatabas. Tyvärr tror jag inte det löser problemen.
Roten till det onda tror jag (Mazz) ligger i sur-tilarna. Jag har redan testat att göra en helt ny spårdatabas, enbart
innehållandes spåren i norr, men lik förbenat så trilskas sur-tilarna med sparningsbekymmret.
Så, att lägga om spåren är ingen lösning, som jag ser det.


Man skulle förvisso kunna lägga ner sin själ i att fortsätta felsökandet, men i skuggan av det tämligen svala intresset för tågsimualtorer i dessa dagar så känns det inte speciellt meningsfullt, det är en hel del tid som måste investeras för att komma vidare.


För att inte allt arbete bara ska gå i soptunnan, så lägger vi upp rutten i alla fall, utan signaler. Ni får ta det som det är, helt enkelt.
Skulle nån lyckas signalsätta rutten, så lovar vi att skicka en påse bananer som tack... I rutten kommer B-lok och C3-vagnar att ingå, i alfa-versioner. Vi gör iordning rutten nu, med svenska namn på orterna och lägger upp den så snart som möjligt, räkna med i början av augusti.


Så ungefär, då vet ni läget.

Mazz / Hawk
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 23:00   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Varför inte kontakta den som byggde rutten från början, Alain Cheuton, och samarbeta med honom.
Den som byggde rutten från början kanske också vet rutten brister och "hemligheterna"...

Tillsammans kan ni säkert göra en bra svensk rutt!

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

Tråkiga nyheter då...

Nedanstående text har vi gemensamt författat, så det är vår gemensamma syn på det hela.


Man skulle förvisso kunna lägga ner sin själ i att fortsätta felsökandet, men i skuggan av det tämligen svala intresset för tågsimualtorer i dessa dagar så känns det inte speciellt meningsfullt, det är en hel del tid som måste investeras för att komma vidare.



Mazz / Hawk
Det där är väl en sanning med modifikation, intresset bland tågsimulatorerna ligger just med fokus på stadsnära trafik med tunnelbanor/spårvägar och lokaltågstrafik.
Så tämligen svalt är det inte...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-06-27 klockan 23:07.
  Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 23:03   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Varför inte kontakta den som byggde rutten från början, Alain Cheuton, och samarbeta med honom.
Den som byggde rutten från början kanske också sitter på "hemligheterna"...
Man kan göra det, men jag bedömmer det som att det kommer vara mycke tid som går åt till det... Upphovsmannen har ju samma problem i sin originalrutt... Men, inga stängda dörrar iallafall. Det kan vara en ide för någon.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 23:10   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Ajdå! Vad tråkigt! Det skulle vara toppen att nån lyckas med signalplaceringen. Jag själv har kämpat med min egen rutt vet vad det handlar om. Kanske jag kan hjälpa till. Men inte nu. Kanske i höst. Jag har mycket annat att göra i sommar.
Trevlig sommar!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 23:19   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Ajdå! Vad tråkigt! Det skulle vara toppen att nån lyckas med signalplaceringen. Jag själv har kämpat med min egen rutt vet vad det handlar om. Kanske jag kan hjälpa till. Men inte nu. Kanske i höst. Jag har mycket annat att göra i sommar.
Trevlig sommar!
Japp, det vore toppen om nån lyckades med det. Påpekar dock att det inte är signalsättningen i sig som är bekymmret, utan det är annat som är lurt me rutten...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 23:02   #8
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej!

Ja så kan det gå när inte haspen ligger på

Allvarligt talat så är det tråkigt när man inte får sista "etappen" att fungera.
Man vet själv hur det är med konstiga rutter som ej vill så som man själv vill...

Men det är ju positivt att ni väljer att lägga upp rutten
Kan vara en intressant upplevelse att se hur rutten är när den är "körduglig", sen att signalerna ej finns där är sådant som man får ta. Kanske det finns någon annan som kan lösa problemen när rutten väl kommer ut.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 23:32   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej


Skulle nån lyckas signalsätta rutten, så lovar vi att skicka en påse bananer som tack...


Mazz / Hawk
Tusan oxå... Får snart ta och inhandla en påse bananer, alltså...

Snyggt jobbat Totte, stor eloge till dig som är så här långt nu med signalsättningen...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 23:42   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Hej!
Nu är signalerna färdigplacerade och jag har även placerat hastighetskyltarna mellan Mellefors till Nerhärad.
Visar en bild på Långs Daled där signaler syns.

Senast redigerad av Totte den 2015-11-20 klockan 21:16.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 11:03   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard Mer bilder...

Här kommer mer bilder om sigalsystemet och hastighetsskyltar.

Senast redigerad av Totte den 2015-11-20 klockan 21:17.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 11:05   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Ännu mer bilder...

Senast redigerad av Totte den 2015-11-20 klockan 21:17.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009