![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Tja.. Som vissa kanske vet nu så är jag mycket för 891mm spårvidd
![]() Jag har hittat 2 fina svenska lok till 3 fot och det är en Z4p och en Yp buss! Jag är riktigt intresserad av en Tp.. Är det någon som har några planer på en eller redan har byggt en? Jag försökte bygga min egen men det gick ju som det gick... Om någon har en Tp på G så säg gärna till! ![]() Mvh Ola (Smalspårs älskare) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Kul att se att du kommit i stöten, rely. Tp vore ett välkommet tillskott liksom allt annat 891!
Om du startar bygget hjälper jag dig gärna med råd och rön! Lycka till:
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag kan kanske försöka igen :P Du förstår.. Jag har ALDRIG byggt något själv till Trainz förut och börja med en Tp låter svårt men ska ge det ett försök till så fort jag får tid för det igen
![]() Mvh Ola |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Lokkalle höll på med en Tp.
Men tråden är startad december 2009 och det har varit väldigt tyst i tråden, så vet i katten hur det går. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25253
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tror du att man vågar ta upp det igen eller ska man bara låta det vara?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
rely,
ta kontakt med Lokkalle, han är inte knusslig. Kan vara en bra start!
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Okej, tack.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Mitt försök stöp på två saker: * dåliga ritningar * Tp har en rundning av nos mm som är svår att få snygg Sen är det ju inte bättre när den skall in i Trainz av att den dessutom kräver animerade koppelstänger..... PS. 891mm är bäst! Senast redigerad av spyfrog den 2011-02-13 klockan 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Längre än så här kom inte jag:
tp_status.jpg Här körde jag fast när det gällde rundningen av nosen..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Jag kom lika långt som du gjorde!
Nog så ser det som du gjort hittills riktigt bra ut jämfört med det jag gjorde.. ( tog bort allt ) Men vem vet..? Kanske någon ligger och vilar med tanken på att göra en Tp? Man skulle ju kunna bygga en utan den rundningen på nosen? Dock så skulle det inte se super bra ut men jag skulle nog säga att det skulle vara godtagbart! Mvh Ola (Smalspårs älskare) Senast redigerad av rely den 2011-02-14 klockan 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Var det T21 och Tp som var släktingar eller var det T23 och Tp?
Jag tänker på om man kunde använda samma hytt ifall någon bygger normalspårssläktingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det är T23 som är släktingen till Tp. Good idea! Men då vill det till att någon har byggt / bygger en T23a. Det är nog inte mycket mer jobb än att skära ner hytten lite och nytt ramverk med nya hjul och ny koppel stång. (Vilket nu kanske inte är så lite att göra) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Hur lika är en Tp hytt och en T21 hytt och finns det hytt i den T21:a som finns här? Vad jag tänker på är om man kunde spara in ett stort jobb genom att använda en färdig hytt till en ny Tp kropp så att säga - en hytt tycker jag verkar vara mera jobb än ett lok när jag tittar i dokumentationen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Bygger man en T23 så kan man likväl bygga en TP, enda egentliga skillnaden är ramverket, hjulen och hytten.
Det man gjorde var ju att man breddade loken något, i hytt regionen, men jag har för mig att huvarna är av samma mått som tidigare . En T23 är ju ett lok jag gärna ser i simulatorn, och ett projekt jag gärna åtar mig, så om någon fixar ritningar så tar jag gärna på mig det projektet, och delar med mig av 3D filen så att någon annan kan fixa ett Tp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Men skillnaden mellan Tp och T23 är väl som du säger samt att man flyttade in hjulen och la till större motvikter där? Skillnaden i hytten är väl att hytten gick ända ut till kanten även på T23 och därmed var bredare eftersom underredet var bredare pga normalspåret? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|