![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hur sjutton tar sig dragstången här mellan bromsarna på den här utdraget ur en ritning på Falulokens tender förbi själva hjulet?
stötstång_problem.jpg Om man jämför med den här vagnen: stötstång_ok.jpg Här sittter ju bromsen på insidorna av hjulen så att hjulen alltså inte sitter ivägen. Där är alltså bromsarna för varje hjul ihop kopplade med en stång som är fäst direkt i samma fäst som bromsblocken sitter i. Men hur sjutton satt bromsarna ihop i de fall där de alltså sitter så att hjulen omöjliggör att man drar en stång direkt från bromsblocken?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Hej spyfrog.
Om man tittar på ritningsbilden du la upp. (vilken även jag använder i detta svar). Så verkar det som delen jag målat lite röd. Är någon form av hävert, i brist på ett bättre ord. Den drar nog i både den främre bromsen samtidgt som den också påverkar den bakre. Eftersom den är ledad på tre håll. Dels där den sitter fast i den främre bromsklossen Övre "bulten", den mittersta bulten sitter i koppelstången från bromscyldinern eller något som påverkar den. Samt den nedre som påverkar den bakre bromsklossen. Jag tror det funkar så, dock är jag ingen expert på tågbromsar. Tittar du på den 1:a bilden är det en teori om hur det ser ut bakom hjulet. Dock tror jag stången går under hjulaxlen. En teori. Björn
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Spydrog
Men det ser för mig ut som om det är en tvådelad stång dom går under hjulaxlarna. Mvh / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Alltså, frågan jag ställer mig är hur det funkar i bredd led.
Dvs bromsblocket sitter ju alldeles vid hjulet. Om man drar något rakt bakåt från hjulet så hamnar man ju alltså mitt i nästa hjul - så kan man ju inte göra. Så hur sitter det i djupled - på ritningen ser det ut att gå innanför hjulet. men hur ser kopplingen ut som kopplar ihop dragstången med bromsblocket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta kan säkert korvtiger, men på din ritning har jag försökt beskriva funktionen. Namnen på delarna är säkert fel men principen är nog rätt.
När man vevar på bromsratten skruvar bromsaxeln upp excenterskivans vågräta, långa arm som då vrider sig kring sin axel och drar dragstången framåt med den korta armen. Det jag kallar balansskiva utjämnar väl trycket mot hjulen. Bromsbackshävarmarna är lagrade ungefär där de röda kryssen är. Allt är innanför hjulen och under hjulaxlarna och lika på båda sidor med genomgående axlar.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Jag tog mig friheten att göra en render över det hela.
![]() Lan har mycket rätt i det han säger, bromsklotsarna sitter fast i bromsbågen, vilket är på denna vagn (tender) av exakt samma funktion som en vanlig axel. På andra vagnar, med brosklotsar på båda sidor om hjulen så kan de även snurras runt sin axel, se till exempel mina N3/NN3 vagnar med broms. Men här agerar de helt enkelt som axlar, som håller ihop och balanserar ut bromskraften över se två bromsklotsarna som sitter ihop med dem. Bromsklotsarna, för att inte ramla ned sitter fast i bromsblockshängarna, som i sin tur sitter fast (men kan rotera runt sin axel) i ramen. För att sedan överföra bromskraften från bromsveven till båda bromsklotsparen så behöver man dels en excenter som Lan säger, den fungerar genom att bromsskruven får axeln att rotera och dra i hävarmen som drar i bromsdragstången som drar i båda bromsbågarna. Den lilla trekanten under den första bromsbågen är som Lan säger till för att ytterligare balanser upp kraften, så att alla hjul utsätts för samma bromstryck. För vidare information och namn på alla smådelar så hänvisar jag till Arlöfkatalogen, Plansch 18-27: http://www.wnj.se/underleverantor/vv..._Pl_A18-27.pdf
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack så hemskt mycket för svaren allihopa.
Speciellt tack korvtiger för renderingen - det visar nämligen det som jag inte riktigt fick ordning på: hur man tog sig "förbi" hjulet. Nu ser jag att man alltså hade en stång i mitten. Då vet jag hur jag skall gå vidare. Är det för övrigt standard att själva bromsratten satt på den sida som du har i din rendering korvtiger? |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|