![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
|
![]()
Har sökt och sökt i hopp om att få komma fram till ett förståeligt svar på avstånd mellan skyltar och dylikt runt plankorsningar. Har i simulatorn gjort ett ganska rejält avstånd för skyltarna men skulle kännas bättre att veta hur långt avståndet är i verkligheten istället för att placera ut dem på måfå.
Har läst att avståndet mellan plankorsning och Orienteringstavla (http://home.vannastv.net/tomasgc/swe...images/54d.gif) ska vara 1500 m för tåg som kör runt 140 km/h. Var ska då "dödskallen" placeras i så fall? 1000 m före plankorsningen? I en tråd på MSTS-avdelningen skriver de att avståndet för orienteringstavlan ska vara 1000 m (http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...gnalsavst%E5nd), så vad är det egentligen som gäller? :S Senast redigerad av nejmeg den 2009-06-15 klockan 20:53. Anledning: Hittade en ny källa till tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Det är just den källan jag hänvisade till, förstår inte riktigt hur skyltarna ska placeras ändå :/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
"Dödskallen" ska vad jag har förstått det placeras så att den är synlig 50 m innan man passerar orienteringstavlan, har för mig att det står på den sidan jag länkade till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Okej, och "dödskallen" i sig ska placeras på försignalsavstånd? Eller 1500 m som det står på sidan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jag kollade hyttvideo om det här. Sträckan Thn-Gbg. Orienteringstavlan ser man 600m före bommar och Dödskallen 300m före bommar. Sth låg på 70-80km/h. Hur jag räknade? Jo jag räknade gantrystolparna vilket brukar vara 60m mellan. Ju högre Sth blir de längre bort från bommarna. Hyttvideo sträckan Öxn-Herrljunga och Sth 140-160km/h : Orienteringstavlan 1020m från bommarna och Dödskallen 840m.
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Joel den 2009-06-17 klockan 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.
Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Såpass, jag har gjort ett ganska rejält avstånd mellan både orienteringsskylt och försignal. Hade för mig att lokföraren skulle få ett antal hundra meter på sig från orienteringsskylten att då göra sig uppmärksam på en försignalering (dödskalle). Om det nu är kort avstånd mellan vägskydd, är det då mer troligt att endast en V-signal sätts upp än "dödskalle"?
Tack för hjälpen i varje fall ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#11 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
För det första så kör vi aldrig i 260 km/h, och nej, det är väl inte alltid så att man hinner stanna innan plankorsningen...men man försöker, med full broms, handen på tutan och hoppas på det bästa!
![]() |
#12 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Oj, menade 160...