Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-15, 20:51   #1
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard Signalavstånd plankorsning

Har sökt och sökt i hopp om att få komma fram till ett förståeligt svar på avstånd mellan skyltar och dylikt runt plankorsningar. Har i simulatorn gjort ett ganska rejält avstånd för skyltarna men skulle kännas bättre att veta hur långt avståndet är i verkligheten istället för att placera ut dem på måfå.

Har läst att avståndet mellan plankorsning och Orienteringstavla (http://home.vannastv.net/tomasgc/swe...images/54d.gif) ska vara 1500 m för tåg som kör runt 140 km/h. Var ska då "dödskallen" placeras i så fall? 1000 m före plankorsningen?

I en tråd på MSTS-avdelningen skriver de att avståndet för orienteringstavlan ska vara 1000 m (http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...gnalsavst%E5nd), så vad är det egentligen som gäller? :S

Senast redigerad av nejmeg den 2009-06-15 klockan 20:53. Anledning: Hittade en ny källa till tråden
nejmeg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 21:26   #2
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Ta en titt här
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 22:20   #3
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Det är just den källan jag hänvisade till, förstår inte riktigt hur skyltarna ska placeras ändå :/
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 23:17   #4
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

"Dödskallen" ska vad jag har förstått det placeras så att den är synlig 50 m innan man passerar orienteringstavlan, har för mig att det står på den sidan jag länkade till.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 11:33   #5
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Okej, och "dödskallen" i sig ska placeras på försignalsavstånd? Eller 1500 m som det står på sidan?
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 12:43   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Hej!
Jag kollade hyttvideo om det här. Sträckan Thn-Gbg. Orienteringstavlan ser man 600m före bommar och Dödskallen 300m före bommar. Sth låg på 70-80km/h. Hur jag räknade? Jo jag räknade gantrystolparna vilket brukar vara 60m mellan.
Ju högre Sth blir de längre bort från bommarna.

Hyttvideo sträckan Öxn-Herrljunga och Sth 140-160km/h : Orienteringstavlan 1020m från bommarna och Dödskallen 840m.

Senast redigerad av Joel den 2009-06-17 klockan 12:51.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 12:56   #7
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.

Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 13:11   #8
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Såpass, jag har gjort ett ganska rejält avstånd mellan både orienteringsskylt och försignal. Hade för mig att lokföraren skulle få ett antal hundra meter på sig från orienteringsskylten att då göra sig uppmärksam på en försignalering (dödskalle). Om det nu är kort avstånd mellan vägskydd, är det då mer troligt att endast en V-signal sätts upp än "dödskalle"?

Tack för hjälpen i varje fall
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 14:31   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg Visa inlägg
Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.

Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!
Bra svar! Detta förklarar hur det förhåller sig, otvetydigt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 14:52   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg Visa inlägg
Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.

Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!
Om vägskyddsanläggningen inte är aktiverat / vägsignalen visar rött - hinner man bromsa ett tåg som går i ca 260km/h ?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:01   #11
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Om vägskyddsanläggningen inte är aktiverat / vägsignalen visar rött - hinner man bromsa ett tåg som går i ca 260km/h ?
För det första så kör vi aldrig i 260 km/h, och nej, det är väl inte alltid så att man hinner stanna innan plankorsningen...men man försöker, med full broms, handen på tutan och hoppas på det bästa!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:50   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg Visa inlägg
För det första så kör vi aldrig i 260 km/h, och nej, det är väl inte alltid så att man hinner stanna innan plankorsningen...men man försöker, med full broms, handen på tutan och hoppas på det bästa!
Oj, menade 160...
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009