![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
som Lennart beskriver i denna tråd och som jag fortsätter med här.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...238#post242238 Smaken är som baken, delad och med all respekt mot er andra som är emot DLS. Så är min syn på det hela, att jag skulle vilja se allt material som är gjort för Trainz på DLS. Sen om det är svenskt eller inte, spelar ingen roll. Det värsta jag vet, är att ladda ner en bana och det saknas en massa saker. Då är det rena lotteriet, att kunna hitta dom saknade kuiderna. Har full förståelse, att ni som bygger gratis material till Trainz. Inte vill att andra tjänar en massa pengar på erat jobb, som i detta fall DLS (N3V). Samtidigt står jag och många av er, på två olika ben också. För när någon dyker upp här på forumet och inte har köpt spelet på laglig väg, utan har laddat ner en piratkopia. Då brukar det bli ett jäkla liv och ingen som vill hjälpa till. Så lite dubbel-moral dyker då upp, genom att vi vill att dom köper ett äkta Trainz och vem gynnar vi då, om inte N3V. Själv tycker jag, att ju fler som laddar ner mina saker, ju roligare är det att hålla på. Var precis inne på DLS och såg att Bjornl:s saker har ramlat in där. t.ex. Donj Ockelbo station. Den har legat på forumet sen 24/4-2011 och den senaste uppdateringen är från 30/4-2011 = 3 månader sedan. Den versionen har blivit nedladda 47 gånger och samma version finns nu på DLS, sen 28/7-2011, mindre än två dagar och är redan nedladdad 26 gånger eller typ mina ommålningar av Bears Duett:er runt 65-70 nedladdningar på forumet och 170-190 nedladdningar på DLS. Så för mig, känns det mycket roligare. Att få se många nedladdningar och veta, att allt jobb man har lagt ner, inte har varit förgäves. EDIT: Fick för mig, att det var den 30:de idag. Men det är bara den 29:de och då har Ockelbo bara legat ett dygn.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-07-29 klockan 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Bengan, jag förstår din idé om att vi ska diskutera detta men jag vet i sjutton om det är bra iaf....
![]() Det enda jag har sett av DLS diskussioner på N3Vs forum är att de urartar till rena krigen. Klarar vi av att hålla en högre nivå här? Som jag upplever det så har vi ett väldigt positivt och bra klimat på forumet idag. ![]() Själv tänker jag nog hålla mig utanför den här diskussionen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
|
![]()
Risker med att en tråd på ett forum urartar är väldigt stor, sant! Men ändock så faller lite av det ansvaret på individen själv. Jag menar bara att får man en dum kommentar behöver man ju faktiskt inte svara på den utan fortsätta diskussionen helt rätt och slätt, sen att alla inte gör det de vet jag men inget man kan göra åt
![]() Tillbaka till ämnet här......*host*..... Jag tror det kan va en bra ide att låte folk få dela sina tankar om DLS, jag själv tycker att det är en bra funktion för som sagt så är de rena katt-o-råtta leken när man ska försöka hitta ett "Kuid"-nr som inte finns på DLS, går de så går de men oftast går åt pipsvägen tyvärr. Sen att N3V tjänar pengar på de är ju också sant.....men dom har ju man redan sponsrat med en slant då man har köpt spelet annars får man ju ingen åtkomst till DLS. ![]() EDIT: Jag glömde ju skriva de att jag håller med om till 100% att miljön på detta forum idag är kanon!! Behöver man hjälp så får man....mer än så behövs inte!! Tio tummar upp här!! ![]() Senast redigerad av Egonrow den 2011-07-29 klockan 09:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
När det gäller signalsystemet och MP, i nuläget, så är många tilläggsfunktioner fortfarande under utveckling. I nuläget skulle det skapa kaos, om jag laddade upp systemet till DLS. Det tar alldeles för lång tid att ladda upp saker och versions hanteringen fungerar inte alltid som det är tänkt. Det är såna saker man har bättre koll på med en "egen" server. M.a.o. administrationen är mycket viktig, för mig. Den delen vill jag inte överlåta till N3V, som dom också marknadsför som ett försäljningsargument. Hoppas ovanstående blev mer begripligt. Angående licens (att användaren har en laglig kopia av Trainz) så går det att lösa på flera sätt - inga problem.
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]() Citat:
Det finns väldigt mycket bra material som skapats av Trainzare i Polen, Tjeckien och forna Ryssland som inte finns på DLS. Man hittar det bara på specialsaijter. Men jag har också en fråga. Är det sant att om jag sparar hela min rutt som en CDP så följer allt material med som jag använt i banan, även det som inte finns att finna på DLS? Hälsningar
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]() Citat:
Men den nivån som finns på detta forumet, är bland dom bästa jag har varit med om. Så jag tror inte det blir några problem. Tillbaka till ämnet. Om en byggare väljer att ladda upp eller inte, sina alster på DLS. Är upp till den personen, tycker jag. Som i svenolovs fall, förstår jag mycket väl att han tvekar. För som han skrev, vill han ha koll över administrationen. Och med tanke på hans arbete för att scripta signaler och annat är det nog ingen dum ide´. För det blir ju alltid ändringar efter ett stort arbete är släpt. Även då kanske dom som gjort själva signalen, behöver ändra något. Sen att N3V tjänar pengar indirekt på tredje parts material via DLS. Det gäller väl då antingen att dom vill sälja en FCT, eller att dom nämner DLS i sin reklam för spelet. Som en uppsjö av objekt, gratis till spelet. Det kan jag egentligen inte säga något om, eftersom jag tillhör dom som inte gör något till trainz. Utan uppskattar alla som har talangen och tiden till att göra alla godsaker som kommer fram ![]() Om den personen sen väljer att lägga upp godsakerna på DLS eller inte är upp till han eller henne. Den som sen vill bygga en route till MP, får tänka på att använda saker som finns på DLS. Själv tillhör jag den delen av Trainzare som har en FCT, och även har köpt saker från paywere tillverkare. Så några har säkert tjänat pengar på mig. Men det är jag själv som bestämmt mig för det. Dom som väljer att inte köpa något gör så. Vilken dom är i sin fulla rätt att göra.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]()
Självklart att det är upp till var och en, om man vill ladda upp till DLS och detta respekterar jag, samt att jag tycker att alla andra också ska göra detta. Är oehört tacksam, för allt material som bara hamnar här på forumet och att man får ta del utav detta. Tycker bara väldigt synd, om alla som inte här hittat hit från övriga världen och sett alla fantastiska saker, som ni spottar ut. Skulle nästan tro, att vi här i Sverige toppar Trainz-ligan med gjorda objekt, i förhållande till invånarantalet.
Tycker att det är synd, att allt blir så utspritt och i många fall omöjligt att ladda hem p.g.a. att diverse hemsidor blir nedlagda när intresset för Trainz försvinner. Vad händer med allt det fina svenska materialet, om nu Fredrik skulle tröttna på forumet. Sen blir även jag sur på DLS och N3V. Som att mitt FCT gick ut för några veckor sedan. Laddade hem lite nytt nu och det tog en evighet, så att man känner sig tvungen att köpa ett nytt FCT. Är väl OK, om det nu skulle fungera alla 365 dagar om året. Men det har det inte gjort, så man har nog blivit blåst på en månad ungefär p.g.a. allt strul. Så jag har full förståelse för er, som inte vill lägga upp era alster där.
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Jag låg och övervägde om jag skulle våga starta en sådan här tråd inatt men nu ser jag att den är i full gång redan. Så jag får väl lägga min syn på saken till de övriga. Hu vågar jag, nå här sträcker jag ut halsen… Och vi är ju inte som diskussionerna i Aurans Trainz forum, vi är ju sansade tack och lov. Emot DLS: • Det är ganska knöligt att jobba med ibland (minst sagt) • Skall du kunna använda det med någon större säkerhet måste du ha köpt en first class ticket. • Hela deras komplex av webbplats(er) och DLS verkar ha växt fram ungefär så som en medeltida stad. Utan någon ordning alls alltså. För DLS: • N3V är ett affärsdrivande företag som måste få tjäna pengar (de är ju faktiskt inte entusiaster som vi, nåja det betalar i alla fall inte deras löner). Går de inte med vinst eller åtminstone nätt och jämt runt så försvinner de från marknaden. Auran var mycket när att gå i likvidation för ca 2 år sedan och N3V,s köp var nog det som räddade Trainz kvar åt oss. • N3V är heller inte något stort företag med en jätteomsättning (Civilekonomen i mig har gjort lite research) • När N3V inkluderar material som entusiaster har gjort i en kommersiell release så tror jag att det är t.ex. som dessa två rutter i trainz 12. Balezino – Mosti och Debrecen – Nyiregyhaza. Jag skulle gissa att det har förts diskussioner mellan dessa entusiastgrupper och N3V om att inkludera rutterna åtminstone ett halvår eller mer innan 12 an släpptes. Så risken för (chansen?) att t.ex. mitt material kommer att vara med till Trainz 13 lär vara obefintlig • Är det dyrt, nej jag tycker inte det faktiskt inte det. En first class ticket kostar ca 180 sek per år och spelet självt, tja 400 kr med två års avskrivning dvs. 200+180=380 kr per år. • Det Bengan påpekade är dock det viktigaste för mig. Man når en större publik och jag tror många mindre ”hard core” användare föredrar att grejerna finns på DLS. Jag delar dock till fullo svenolovs, LAn,s mfl syn på att det nog inte är lämpligt det är att lägga ut väldigt komplexa saker som t.ex. det eminenta blivande signalsystemet på DLS. Själv håller jag ju på med enkla grejer som lämpar sig mer för den typen av distribution, så jag kommer att lägga ut det mesta av vad jag gör på DLS också. Med vänlig hälsning / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-07-29 klockan 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Redan Nicolo Machiavelli sa följande kloka ord: "Inget är så svårt, så osäkert i framgång som att förändra tingens ordning. Man får endast ljumma anhängare i dem som kan tänkas acceptera det nya, och dödsfiender i dem som motsätter sig förändringar". Men det var ju 1500-talet, det kan väl inte gälla idag?
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Efter att ha suttit hela dan och dissekerat det nya "Stitched track"-konceptet måste jag få gnöla lite på Auran(läs N3V). Dom har tydligen "köpt" upp rätten till detta "stitched track" från någon som förmodligen heter Jarrah och ev. är polack. Denne har gjort ett gediget arbete men det lämnar en hel del övrigt att önska! Dessutom försöker N3V hemligstämpla det så gott det går. Skall vi utveckla Trainz så skall vi inte behöva delta i gissningslekar! Nej klar dokumentation vill vi ha!
"det va änna gôtt å få gnôla lite- då lättar trôcket!
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() Själv funderar jag på att släppa mina objekt enligt Creative Commons licens men jag har inte riktigt satt mig in i vad det betyder ännu. Jag vet t.ex. inte om jag kan göra det utan att först få med Björn på samma båt för han har hjälpt mig med några av mina texturer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej !
Jag får nöja mig med de svaren än så länge. Det var inte min mening att starta upp en diskussion utanför trådens ämne - "DLS-gnöl". Jag vet att det förekommer flera inlägg om upphovsrätter och annat så jag får leta lite där. ![]() Hälsningar
![]() |
#14 |
|
![]()
Förnyade mitt First Class Ticket igår och aktiverade det.
Rätt irriterande, när det inte går igång direkt eller att nedräkningen inte börjar, förräns den nya FCT är igång. Enligt Auran, så kan det ta några minuter och nu har det gått en dag. Nedräkning har börjat, bara 364 dagar kvar och ändå, så har det inte hoppat igång. Så nu är man blåst på en dag och väntar med spänning, på hur många dagar till, som kommer att rinna iväg.
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
![]() |