Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-19, 12:40   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard Tja, så kan man väl också frakta malm...

... men det är inte rätt!

Men i brist på ork att fixa luftledning så får det väl funka så länge...

Bergdala Ståls malmtåg:


En bild med ifrån Lyckebo station när jag håller på:


Har tyvärr inte så mycket av banan texturerad än för varje gång jag sätter mig med trs så kommer man på nya ändringar och sätt att kommendera AI-förarna så det blir mest lek

Vilken är den kraftigaste dieseln i sverige egentligen? TMZ?
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 00:41   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Deskgrunt

Vilken är den kraftigaste dieseln i sverige egentligen? TMZ?
Torde vara T46, men är inte hundra på det.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 08:19   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rojje

Citat:
quote:Tidigare skrev Deskgrunt

Vilken är den kraftigaste dieseln i sverige egentligen? TMZ?
Torde vara T46, men är inte hundra på det.


Roger
Beror ju helt på vad man menar med "kraftigaste"...
Vill minnas att T46 och T44 har samma maskineri så.
Mäter man i effekt skulle jag nog tro att T66 eller TMZ är den starkaste.
Dock är ju T46 ett "hyfsat" tungt lok så...[)]

Mvh. Daniel Odlander



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 09:58   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hej, kollade lite på jarnvag.net:

T46 - Effekt: 1235 kW
http://www.jarnvag.net/lokguide/T46.asp

T66 - Effekt: 2238 kW
http://www.jarnvag.net/lokguide/T66.asp

TMY - Effekt: 1433 kW
http://www.jarnvag.net/lokguide/TMY.asp

TMZ - Effekt: 2426/2867 kW
http://www.jarnvag.net/lokguide/TMZ.asp

Synd att det inte finns någon uppdaterad TMZ till TRS. Vet inte hur det funkar med den gamla till SP3 som finns på DS?

T66 TGOJ har jag men tycker inte den passar riktigt till malm. Ser lite klen/långsmal ut
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 13:08   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Om man med starkast menar antal kW så kanske inte T46 är stark, men räknar man med startdragkraften så är den riktigt stark. En T44 har 220kN och en T46 420kN, det är en stor skillnad trots lika stark dieselmotor.

T44 - 220kN
T46 - 420kN
T66 - 409kN
T43 - 210kN

och som jämförelse några ellok

Rc 2 - 260 kN
Ma - 325/375kN
El.16 - 328 kN
Dm3 - 940kN
IORE - 1200kN

Källa ovan är delvis http://www.railfaneurope.net/

Så för att få svar på din fråga man måste definiera vad som menas med kraftigast, antalet kW eller startdragkraften, och inom vilket användningsområde loket är tänkt för?


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 22:20   #6
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jag har testat SP3 MZ i TRS och den fungerar bra... Tänk bara på att ta ner alla filer till den.

MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.com

http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 00:23   #7
sicknote
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rojje

Om man med starkast menar antal kW så kanske inte T46 är stark, men räknar man med startdragkraften så är den riktigt stark. En T44 har 220kN och en T46 420kN, det är en stor skillnad trots lika stark dieselmotor.
Dieselmotor och dieselmotor...
I en T44 sitter det 4 st D77r(el) Har jobbat med bla D77 under de senaste 3 åren i mitt liv, så vi kan väl kalla det för dieselelektrisk istället?
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 07:20   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jo, men det är inte "huvudmotorn" s.a.s, det är de fyra banmotorerna...
Huvudmotorn (om man nu får kalla den så..) är ju en GM-EMD 12-645SE

Att jämföra med TMY då.

Motor: GM-EMD 16-567C1. (Iofs. kan detta variera mellan de olika individerna)

Banmotorer: GM Thrige D47 (Även här kan det variera mellan individerna..)

EDIT: Glömde visst att elen som banmotorerna på T44 får, kommer från en generator... En GM EMD D25L, för att vara exakt

Mvh. Daniel Odlander



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 12:29   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Uj, det blev ju komplicerat det här

Till längre transporter av malmtåg så skulle jag väl tro att högre effekt är viktigare än startmomentet. T46 passar nog bättre till växling av tunga tåg?

Laddade hem TMZ och gjorde en snabb reskin (tog bort DSB beteckningarna bara) men modellen känns lite simpel och detaljfattig:



Nu fick ledningen för Bergdala stål hjärnsläpp och importerade ett set med F7 A/B/A istället



Vem vet, om sverige inte elektrifierat så kanske Nohab gjort något liknande istället för DM3
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 13:50   #10
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Finns det inte kraftigare dieslar från usa att tillgå än F7?
En DD40 vore bra

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 16:40   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej.

Finns det inte kraftigare dieslar från usa att tillgå än F7?
En DD40 vore bra
Jo, kan inte du extrahera filerna till den inbyggda DD40x så man kan reskinna. Vill ju ha saftblandaren!

Men annars tyckte jag att F7 hade lite Nohab känsla

Förresten, när du ändå är igång så gör en T46 och ny TMZ med! [8D]
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 01:12   #12
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Fixa en ritning på TMZ, det är en god start.
Har ritning till T46.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 17:50   #13
sicknote
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Dson


Glömde visst att elen som banmotorerna på T44 får, kommer från en generator... En GM EMD D25L, för att vara exakt
D25r ja, det är allt ena riktiga otäckingar... USCH !!! [|)]

Här har ni förresten en bild på en D77:a tagen den 16:e Februari 2004 av, undertecknad. Motorn sitter som ni ser fortfarande kvar i boggin och har övre inspektionsluckan öppen. hade jag vid tillfället inte haft en så klen tjänstebil så hade jag kunnat ta med den till verkstaden i Åmål direkt

sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nu har jag också en kamera! JIPPII! DJ Clinton Off-topic 11 2004-02-15 12:47
Nu har jag också en Digitalkamera! Pson Off-topic 14 2002-10-10 08:48
T44 blå online också... Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 2 2002-10-08 18:53
SJ Ellok F, kommer det till msts också? Hawk 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2002-08-12 19:35



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009