![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
... men det är inte rätt!
![]() Men i brist på ork att fixa luftledning så får det väl funka så länge... Bergdala Ståls malmtåg: ![]() En bild med ifrån Lyckebo station när jag håller på: ![]() Har tyvärr inte så mycket av banan texturerad än för varje gång jag sätter mig med trs så kommer man på nya ändringar och sätt att kommendera AI-förarna så det blir mest lek ![]() Vilken är den kraftigaste dieseln i sverige egentligen? TMZ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
![]() Roger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Vill minnas att T46 och T44 har samma maskineri så. Mäter man i effekt skulle jag nog tro att T66 eller TMZ är den starkaste. Dock är ju T46 ett "hyfsat" tungt lok så...[ ![]() Mvh. Daniel Odlander ![]() Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Hej, kollade lite på jarnvag.net:
T46 - Effekt: 1235 kW http://www.jarnvag.net/lokguide/T46.asp T66 - Effekt: 2238 kW http://www.jarnvag.net/lokguide/T66.asp TMY - Effekt: 1433 kW http://www.jarnvag.net/lokguide/TMY.asp TMZ - Effekt: 2426/2867 kW http://www.jarnvag.net/lokguide/TMZ.asp Synd att det inte finns någon uppdaterad TMZ till TRS. Vet inte hur det funkar med den gamla till SP3 som finns på DS? T66 TGOJ har jag men tycker inte den passar riktigt till malm. Ser lite klen/långsmal ut ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
Om man med starkast menar antal kW så kanske inte T46 är stark, men räknar man med startdragkraften så är den riktigt stark. En T44 har 220kN och en T46 420kN, det är en stor skillnad trots lika stark dieselmotor.
T44 - 220kN T46 - 420kN T66 - 409kN T43 - 210kN och som jämförelse några ellok Rc 2 - 260 kN Ma - 325/375kN El.16 - 328 kN Dm3 - 940kN IORE - 1200kN Källa ovan är delvis http://www.railfaneurope.net/ Så för att få svar på din fråga man måste definiera vad som menas med kraftigast, antalet kW eller startdragkraften, och inom vilket användningsområde loket är tänkt för? ![]() Roger |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har testat SP3 MZ i TRS och den fungerar bra... Tänk bara på att ta ner alla filer till den.
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.com ![]() http://medlem.spray.se/micke_asson http://www.banbyggarna.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
|
![]() Citat:
I en T44 sitter det 4 st D77 ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jo, men det är inte "huvudmotorn" s.a.s, det är de fyra banmotorerna...
Huvudmotorn (om man nu får kalla den så..) är ju en GM-EMD 12-645SE ![]() Att jämföra med TMY då. Motor: GM-EMD 16-567C1. (Iofs. kan detta variera mellan de olika individerna) Banmotorer: GM Thrige D47 (Även här kan det variera mellan individerna..) EDIT: Glömde visst att elen som banmotorerna på T44 får, kommer från en generator... En GM EMD D25L, för att vara exakt ![]() Mvh. Daniel Odlander ![]() Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Uj, det blev ju komplicerat det här
![]() Till längre transporter av malmtåg så skulle jag väl tro att högre effekt är viktigare än startmomentet. T46 passar nog bättre till växling av tunga tåg? Laddade hem TMZ och gjorde en snabb reskin (tog bort DSB beteckningarna bara) men modellen känns lite simpel och detaljfattig: ![]() Nu fick ledningen för Bergdala stål hjärnsläpp och importerade ett set med F7 A/B/A istället ![]() ![]() Vem vet, om sverige inte elektrifierat så kanske Nohab gjort något liknande istället för DM3 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Hej.
Finns det inte kraftigare dieslar från usa att tillgå än F7? En DD40 vore bra ![]() /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
![]() Men annars tyckte jag att F7 hade lite Nohab känsla ![]() Förresten, när du ändå är igång så gör en T46 och ny TMZ med! [8D] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Hej.
Fixa en ritning på TMZ, det är en god start. Har ritning till T46. ![]() /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
|
![]() Citat:
![]() Här har ni förresten en bild på en D77:a tagen den 16:e Februari 2004 av, undertecknad. Motorn sitter som ni ser fortfarande kvar i boggin och har övre inspektionsluckan öppen. hade jag vid tillfället inte haft en så klen tjänstebil så hade jag kunnat ta med den till verkstaden i Åmål direkt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nu har jag också en kamera! JIPPII! | DJ Clinton | Off-topic | 11 | 2004-02-15 12:47 |
Nu har jag också en Digitalkamera! | Pson | Off-topic | 14 | 2002-10-10 08:48 |
T44 blå online också... | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 2 | 2002-10-08 18:53 |
SJ Ellok F, kommer det till msts också? | Hawk | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 9 | 2002-08-12 19:35 |