![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Jag undrar varför det blir så här (bilden nedan). Det är skit tråkigt att åka in i en vägg!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Draw-distance. Väggen du ser uppstått pga att du kör under jorden och att detta är den distans som objekt visas och renderas av trainz. Dvs, detta är så långt du "ser" i trainz. Gå in på options (propeties, configuration ,eller vad det kan tänkas heta i trainz) och dra draw-distance så långt åt höger som det går.
Detta gör att spelet flyter på sämre (om du har en trög dator) men du "ser" längre och väggen kommer då att hamna längre bort. Den går inte att få bort helt (om tunneln inte är väldigt kurvig.)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Har du täckt över HELA tunneln? Annars blir det sådär när man närmar sig tunnelns utgång, när man kör IN i tunneln ser man det däremot inte.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
|
![]()
Om man inte bygger något berg över blir det så som på bilden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Om man ska ändra draw distance, vilken ska man ändra på. Ground eller scenery??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Du ska nog ta ground. Fast jag rekonomenderar båda
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ground ska du ändra. Den är till berg och dalar, markytan.
Scenery är objekt, hus osv.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Felet beror på att det inte finns något berg ovanför... Det är inte pga att drawdistans är felaktigt inställd..
Jag förstår inte varför du ignorerar den fakta som skrivits 3 gånger.. nä, klaga kan man ju på manualen.. men hur många tunlar har inte berg ovanför sig? Logiken säger att det då borde finnas ett berg ovanför Detta gäller för samtliga tunnlar av typen rail/tunnel (dessa sätter automatiskt ut en början/slut) Om man söker på DLS efter AJS så hittar man ett par tunnlar som inte fungerar på detta sätt, då dessa är gjorda som rail bara. Till dessa så ska man använda ett speciellt objekt (kallas dighole av skaparen). Som tar bort "rutan" där tåget åker in i berget.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
|
![]() Citat:
Tunnels work in the same way as bridges. Repeat the steps above but firstly select a tunnel rather than a bridge. For your first tunnel, lay it on a flat section of ground so that the hills don’t interfere with the operation. (You can always add the hill afterwards). Here is an example of the double track “Tunnel Stone” placed on flat terrain. Därefter en bild som jag inte orkar lägga upp. Once you have 3 spline points in a tunnel, select Move Track (M) and Click LMB and drag the middle spline point to create a bend in the tunnel. Notice that in TRS2004, the tunnel exits “snap” to the terrain at 45 degree increments. You may need to re-route your track to align it correctly to the tunnel entrance and exit. Ensure that you hide the tunnel exit properly by using the terrain Height Adjust tools and the track Smooth Spline tool to tidy up the entrance. To join track to bridges or tunnels you should always use single track (even for a double track, bridge or tunnel). Lay the spline point away from the bridge first and then move the track towards the end spline. The track will snap to the bridge object. Use Smooth Spline to tidy up the terrain. En normalbegåvad människa borde förstå att en tunnel ligger under jord eller berg. Gör man rätt blir det rätt.
__________________
_____ Visent. - Det är bara döda fiskar som följer med strömmen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]() Citat:
![]() Hade missat marmars kommentar helt, vilket gjorde att jag skrev och frågade om den där draw distance. Gjorde precis som det ska vara, ett berg ovanpå tunneln och då ser man ju rakt igenom hela tunneln ![]() Tack för tipset marmar! Och tack för upplysningarna leoj och visent! ![]() |
|
![]() |
![]() |