Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-24, 14:32   #1
klinga
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Lagg!

Jag undrar varför det blir så här (bilden nedan). Det är skit tråkigt att åka in i en vägg!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg feel.jpg (100.8 KB, 179 visningar)
klinga besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 16:31   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Draw-distance. Väggen du ser uppstått pga att du kör under jorden och att detta är den distans som objekt visas och renderas av trainz. Dvs, detta är så långt du "ser" i trainz. Gå in på options (propeties, configuration ,eller vad det kan tänkas heta i trainz) och dra draw-distance så långt åt höger som det går.

Detta gör att spelet flyter på sämre (om du har en trög dator) men du "ser" längre och väggen kommer då att hamna längre bort. Den går inte att få bort helt (om tunneln inte är väldigt kurvig.)
Gammal 2009-10-24, 16:49   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Har du täckt över HELA tunneln? Annars blir det sådär när man närmar sig tunnelns utgång, när man kör IN i tunneln ser man det däremot inte.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 10:43   #4
klinga
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Har du täckt över HELA tunneln? Annars blir det sådär när man närmar sig tunnelns utgång, när man kör IN i tunneln ser man det däremot inte.
Jag har inte byggt något berg över än. Byggde bara tunneln direkt på marken, utan några höjd skillnader.
klinga besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 11:28   #5
marmar
Medlem

Standard

Om man inte bygger något berg över blir det så som på bilden
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:04   #6
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av klinga Visa inlägg
Jag har inte byggt något berg över än. Byggde bara tunneln direkt på marken, utan några höjd skillnader.
Du ska bara veta hur FÖRBANNAD jag var över detta fenomen med tunnlar som inte har en synlig öppning... Det står inte ett ORD om det i den bifogade manualen!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:16   #7
klinga
Medlem

Standard

Om man ska ändra draw distance, vilken ska man ändra på. Ground eller scenery??
Gammal 2009-10-25, 13:40   #8
X2an
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Du ska nog ta ground. Fast jag rekonomenderar båda.
Gammal 2009-10-25, 16:45   #9
korvtiger
Medlem

Standard

Ground ska du ändra. Den är till berg och dalar, markytan.

Scenery är objekt, hus osv.
Gammal 2009-10-25, 17:31   #10
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Felet beror på att det inte finns något berg ovanför... Det är inte pga att drawdistans är felaktigt inställd..
Jag förstår inte varför du ignorerar den fakta som skrivits 3 gånger..

nä, klaga kan man ju på manualen.. men hur många tunlar har inte berg ovanför sig? Logiken säger att det då borde finnas ett berg ovanför

Detta gäller för samtliga tunnlar av typen rail/tunnel (dessa sätter automatiskt ut en början/slut)
Om man söker på DLS efter AJS så hittar man ett par tunnlar som inte fungerar på detta sätt, då dessa är gjorda som rail bara. Till dessa så ska man använda ett speciellt objekt (kallas dighole av skaparen). Som tar bort "rutan" där tåget åker in i berget.
Gammal 2009-10-25, 19:23   #11
Visent
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard Vad är det för trams?

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Du ska bara veta hur FÖRBANNAD jag var över detta fenomen med tunnlar som inte har en synlig öppning... Det står inte ett ORD om det i den bifogade manualen!
Vad är detta för trams? På sidan 51 och 52 i manualen World Builders Guide för TRS2004 står det tydligt angivet hur man bygger tunnlar. I manualen för TRS2006 finns informationen på sidorna 101 och 102. Men du hittar väl inte ens manualerna? Hämtat från manualen för TRS2004:

Tunnels work in the same way as bridges. Repeat the steps above but firstly select a tunnel rather than a bridge. For your first tunnel, lay it on a flat section of ground so that the hills don’t interfere with the operation. (You can always add the hill afterwards). Here is an example of the double track “Tunnel Stone” placed on flat terrain.

Därefter en bild som jag inte orkar lägga upp.

Once you have 3 spline points in a tunnel, select Move Track (M) and Click LMB and drag the middle spline point to create a bend in the tunnel. Notice that in TRS2004, the tunnel exits “snap” to the terrain at 45 degree increments. You may need to re-route your track to align it correctly to the tunnel entrance and exit.

Ensure that you hide the tunnel exit properly by using the terrain Height Adjust tools and the track Smooth Spline tool to tidy up the entrance.
To join track to bridges or tunnels you should always use single track (even for a double track, bridge or tunnel). Lay the spline point away from the bridge first and then move the track towards the end spline. The track will snap to the bridge object. Use Smooth Spline to tidy up the terrain.

En normalbegåvad människa borde förstå att en tunnel ligger under jord eller berg. Gör man rätt blir det rätt.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-26, 00:03   #12
klinga
Medlem

Standard Sorry!

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Felet beror på att det inte finns något berg ovanför... Det är inte pga att drawdistans är felaktigt inställd..
Jag förstår inte varför du ignorerar den fakta som skrivits 3 gånger..

nä, klaga kan man ju på manualen.. men hur många tunlar har inte berg ovanför sig? Logiken säger att det då borde finnas ett berg ovanför

Detta gäller för samtliga tunnlar av typen rail/tunnel (dessa sätter automatiskt ut en början/slut)
Om man söker på DLS efter AJS så hittar man ett par tunnlar som inte fungerar på detta sätt, då dessa är gjorda som rail bara. Till dessa så ska man använda ett speciellt objekt (kallas dighole av skaparen). Som tar bort "rutan" där tåget åker in i berget.
Hemskt ledsen för att jag gjorde er upprörda!
Hade missat marmars kommentar helt, vilket gjorde att jag skrev och frågade om den där draw distance.
Gjorde precis som det ska vara, ett berg ovanpå tunneln och då ser man ju rakt igenom hela tunneln
Tack för tipset marmar! Och tack för upplysningarna leoj och visent!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.