![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Hittade en artikel + ritning av ovan nämnda lok och blev sugen att bygga det, så nu är det kommet
en bra bit på väg. LKAB i Sverige beställde 1922 2 st. kraftfulla växellok av Hamar fabriken i Norge. Dessa tanklok skulle då sköta växlingstrafiken i Narvik. De var väldigt starka men klumpiga och dessutom så elektrifierades malmbanan från Sverige till Norge och då ersattes de 2 ångloken med el lok i slutet av 1920-talet. TGOJ köpte då de 2 övertaliga ångloken (Na 89 och Na 90) för att sättas in i växling i hamnstaden Oxelösund där de förblev en längre tid, men ersättes så småningom av SJ N lok. De 2 loken blev då stående en tid i Eskilstuna innan SJ kom att låna dem för växlingstjänst i Göteborgs hamn under senare delen av 1940-talet. Loken blev Skandinaviens starkaste tanklok med dragkraften 14.2 Mp (Jfr stortanken SJ N2 10,6 Mp). STH sattes till 40 km/t. Vikt 81,5 ton. Modellerade Na 89 brandskadades i Göteborg 1947 och blev återsänt till Eskilstuna där det slutligen skrotades 1955. Na 90 återvände också till Eskilstuna och blev sysslolöst. Det skrotades 1964. TGOJ Na 89: ![]() I Trainz där jag förmodat loket målades enligt TGOJ "standard"?????: ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tack för ännu ett fint ånglok, Vovven.
![]() ![]() Kunde inte låta bli att räkna alla dina ånglok och om jag räknade rätt, så fick jag det till 29st. Tar vi med lans ånglok, så har vi ca. 45/50st svenska ånglok till Trainz nu. ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |