Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-23, 17:14   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Gamla STW-lok...

... väl värda att modernisera!!!

Min "kosmetikabehandling" av STWs modell av Ra har fallit väldigt bra ut så jag kanske fortsätter med några av alla de underbara lok som STW producerat. I denna tråd kan vi diskutera möjliga modeller.

Tekniken jag använder är följande:

1. Skaffa orginalkonstruktörernas tillstånd.
2. Läs in mesher och texturer till max.
3. Stycka grovt upp modellen i logiska delar.
4. Svetsa samman vertex så att antal polygoner reduceras.
5. Lägg på "smoothing groups" på delarna så kantigheten försvinner.
6. Ytterligare separering i logiska delar. (Och "Reset X-Form" i massor)
7. Ta ut fönsteröppningar med pluggar och "Boolean"
8. "Slice" och "Mirror" är effektiva verktyg att göra väggar och annat med.
9, Delarna kan man sen "Rendera" och spara till texturmallar

Bifogar två "Shots" på Da och F efter steg 5. Inte så tokigt? Men mycket återstår...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Da.jpg (273.7 KB, 877 visningar)
Filtyp: jpg F.jpg (44.2 KB, 854 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 17:37   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Hg då...

... började jag på för ett halvår sen. Började även på en körbar Cab. Detta är en av pärlorna i STWs rika produktion och det finns många fler....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hg.jpg (275.1 KB, 889 visningar)
Filtyp: jpg Hg_hytt.jpg (87.9 KB, 872 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 17:46   #3
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det är väl Mats S (emges) som är fader till dom flesta STW-modeller.
Risken är att det är svårt att få tag på honom mailledes men jag skulle bli förvånad om han inte samtyckte till att du utför revision på modellerna.

Så länge det står i readme att han är orginalskapare ska det nog vara lugnt. Texturerna ligger Janne bakom men han brukar synas här så han är nog lite lättare att få tag på
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 19:25   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vi (STLEB) har fått Jannes tillstånd att göra detta och han tror inte emges eller andra har något att invända. Allt som står i orginalconfig finns med i dessa modifieringar,så man kan kan säga att modellerna fortfarande tillhör STW men att vi har "doppat fingrarna i syltburken" och rört om lite!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 19:59   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Fortsätt röra i sylten! Nygjord sylt är gott!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 20:03   #6
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Efter din behandling lär väl loken förvandlas från att vara underbara till helt otroligt fantastiskt underbara. Lycka till.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 11:43   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lite metodbilder...

... det gäller att ta upp fönsteröppningar. Man gör pluggar till fönstren, konvererar mehen till Editable Poly och gör sen boolean. Därefter clone-speglar jag alla ytor och flippar normalerna föjd av Face Extrude och vips har man innerväggar och fönsterkarmar.

(Om Ekan undrar vad jag gjort med hans vackra 820-textur så har jag ljusat upp den för att se vad jag gör)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boolean.jpg (72.2 KB, 829 visningar)
Filtyp: jpg detatch_flip_extrude.jpg (54.7 KB, 826 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009