![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Detta projekt började egentligen som en reparation/uppdatering av det vägskydd som jag gjorde till BHJ och som sedermera (i alla fall delvis) upphörde att fungera. En del har hänt med spelmotorn och jag har lärt mig mer skriptning sedan dess så det har blivit en helt ny design. Jag har slagit isär de gamla korsningarna och gjort bommar, signaler och andra objekt som lösa komponenter. Dessa sammanknyts sedan med ett huvudobjekt eller logikenhet för varje vägskydd. Vissa komponenter har fått en upputsning med fler detaljer och liknande då jag misstänker de flesta har lite kraftigare datorer idag.
Tanken är att det skall ges ut så det fungerar bakåt i alla fall i TRS 2006. Antagligen går det att få att fungera även i TRS 2004 men då lär jag behöva lite hjälp då jag inte har klart för mig vad som stöds där exakt. Jag vet inte om dessa drar mer fps då de är skriptstyrda men det är definitivt mer pilligt att placera ut dem än de traditionella. Kanske skall de användas främst i de viktigaste korsningarna på en karta. Systemet är enbart testat av mig här på min maskin med TRS 2006 och TC3. Det lär antagligen behövas en del betatestning på andra maskiner. Jag kommer så snart som möjligt lägga upp en testversion. Skripten kommer inte krypteras utan vem som helst kan gå in och se hur det är gjort. Jag håller på att lära mig själv så jag hoppas andra kan komma med förslag på förbättringar och förändringar. Jag vet att svenolov har haft svenska vägskydd på gång men jag har gjort dessa på egen hand mest för att lära mig skriptningen. Kanske går det att samordna något framöver. Kopplingen mellan vägskyddet och spåret är med hjälp av vanliga triggers som namngivits enligt speciella regler. Det är därför inte helt realistiskt men enklare att bygga med. En nackdel är att vägskyddet inte öppnar förrän tåget gått ur triggern på ”andra sidan”. I verkligheten öppnar det redan då det lämnar vägskyddet. Lite bilder på komponenterna, det kan finnas 10 komponenter i varje anläggning: Bommarna, med animering och ljussken: stwmlc00.jpg stwmlc01.jpg Krysskyltarna mot vägen, med olika ljud och ljussken: stwmlc02.jpg stwmlc03.jpg Varningsportaler, ett objekt som man väljer typ i: stwmlc04.jpg Logikenheten, denna syns inte i Driver: stwmlc05.jpg stwmlc06.jpg V-signalen, finns även försignal och orienteringstavla: stwmlc07.jpg Senast redigerad av MatsS den 2008-07-26 klockan 14:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
|
![]()
Jäkligt snyggt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Oj! Det där ser riktigt riktigt bra ut ju! TVÅ tummar upp!
![]() ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Oj oj oj! Detta var verkligen snyggt och efterlängtat! Bara hoppas att det kommer att funka lika bra till TRS 2004 som TRS 2006, för oss som enbart kör 2004 så vore det skoj om det finns till det med
![]() ![]()
__________________
M.V.H Tobias år 2014! ------------------------ Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage. http://tobbebilder.from.eksjo.com/ Senast redigerad av vfp420b den 2008-07-26 klockan 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Trevligt.
Hur är möjligheterna med olika grader över vägen. Bara 90 eller även 30, 45, 60, 75 m.m.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Tackar! Det är fascinerande vad som är möjligt med skript. Man kan egentligen bygga vadsomhelst med dessa vägskydd. Allt går att kombinera, man kan ha upp till 10 av varje komponent i en korsning. Vinklar blir i princip obegränsat eftersom det inte finns någon direkt koppling med rälsen.
Här en korsning med 6 bommar och lika många x-skyltar mot vägen, 2 v-signaler och 2 v-försignaler samt en trigger. Man kan ha upp till 10 triggers också, ett för varje spår, eller sidospår som går igenom vägskyddet exvis. Notera att den lilla vägbiten som går över rälsen är trackside och inte anpassad ännu för vinkeln. Tanken är att göra sådana i olika vinklar, eller helt enkelt lägga lösa sceneryobjekt. Den har i vilket fall inget med själva logiken att göra längre. I 2 stolpar finns det klockor och ljudet låter just därifrån. Bomdreven har dessutom motorljud! ![]() Öppen: example1.jpg Stängd: example2.jpg Här är en lantlig övergång utan några bomobjekt. Lampan släcks då tåg kommar. example4.jpg |
![]() |
![]() |