![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Tänkte berätta lite varje dag om min prao på Bombardier. Och inte för att skryta eller något utan för att det är rätt intressant att veta lite vad som händer "bakom kulisserna" på järnvägen. Ni får gärna fråga saker om ni undrar något...
Dag 1 - Tisdag Första dagen var alltså idag och jag slutade för 2h sen. Dagen börjar med att jag får passerkort samt block och penna. Sedan får jag en snabb genomgång av hur det funkar med ATC och signaler (det mesta visste jag dock redan). Sedan är det dags för lite arbete, så jag blir placerad hos Börje och Micke som höll på att testa vägskydd. På Bombardier i STHLM håller man på med signalprogramvara och man har stora rum där man simulerar att man är en fjärr och ska dirigera tåg. Fast man testar t.ex om vägskydd fälls ner i tid, om signaler slår om osv, för att systemet ska vara säkert när Banverket tar över. Aja, så jag får vara med när dom ska testa om vägskydden fälls ner i tid innan tåget kommer. Så satt vi tre vid ett skrivbord med 5st skärmar varav två av dessa hade Uppsala stations "spårplan" på sig och de andra tre var gråa med massa koder, siffror osv osv. Hur som helst så fungerade det så att Micke la en tågväg, jag lade in tåget (genom att skriva en kod) och Börje förde protokoll. Om bommarna fälldes ner i tid antecknades det med en bock. I morgon ska jag få en till genomgång av hur det funkar med signaler, sedan ska jag nog vara med Börje och Micke igen och efter det så ska KTH komma och få en kurs i signalsystem, och då ska jag vara med ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Intressant, ser fram emot bilder.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Roligt att det uppskattas av någon
![]() ![]()
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Ska bli skoj att höra hur en prao funkar idag.
Gjorde min (tror det hette pryo på den tiden) på SJ nångång i början på 70-talet. Var väl inte så givande, fick mest gå omkring i lokstallarna utan handledare + att sitta och ringa kunder och tala om att det fanns expressgods att hämta. Roligaste var nog sista dagen då jag fick klippa biljetter och ropa ut "Hudiksvall nästa" osv på en tur å returresa S-vall-Gävle som konduktör. Fanns inga tågvärdar och högtalarsystem på den tiden inte. Samt sista "uppdraget", flagga i väg Stockholmståget som stins med äkta stinskeps och flagga/spade. MVH. Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Låter som en kul praktikplats, fortsätt gärna rapporterandet, det är intressant läsning...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Gör ett snabbinlägg här, mer kommer i eftermiddag.
Just nu sitter jag i datasalen och skriver en "uppsats" om signalsystem. Har fått en genomgång av en proffesor i signalsystem där jag fick undersöka bl.a en balis ![]() ![]() Ha det =)
![]() |
#7 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Ja, det var riktigt roligt
![]() ![]()
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Låter som du ha har kul! Jag ser fram emot min prao på Tåg i Bergslagen. Hoppas att du inte har något emot att jag gör en liknande dagbok då.
![]()
![]() |
#9 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
trevligt, och du har även fått med ett av Rd loken på bilderna
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]() Aja... Dag 4 - Fredag Idag hände inte så mycket speciellt tyvärr. Fick testa signaler i GBG ![]() ![]() ![]() Imorrn är det varselväst och rejäla skor som gäller för då ska jag ut och spårspringa ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Nog för att det är intressanta bilder, men om du nu fick tillstånd att fotografera, varför tog du då en självporträtt med censur? Hade det inte vart bättre att slopa den bilden? Det känns väl lite turistiskt s.a.s.
![]() Intressanta lok. Är det där GC moderniserar sina lok?
![]() |
![]() |
#12 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]() GC är där med 2st lok som renoveras samt omlackeras, sedan är SJ där med ett rc och några x2or som också renoveras. Denna vecka ska SJs nattvagnar komma in för renovering ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
![]() Jag misstänkte det först när jag såg det moderniserade förarbordet, och när jag läste vidare i texten i tidningen så såg jag att det var på den verkstaden dom renoverades. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2009-04-20 klockan 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Mer maskinrum
![]()
![]() |
#15 |