Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-19, 21:04   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Suddig mittlinje på vägen

Hej
Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ?
Jag har nästan allt på max, men något måste justeras.

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:10   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Hej!
Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så.
Hoppas någon expert kan svara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_Hagen to Siegen.JPG (70.3 KB, 72 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2011-10-19 klockan 22:30.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:34   #3
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Har du Anti-Aliasing på max?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 22:50   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 01:07   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg antialasing.JPG (87.6 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg RailWorksProc2 2011-10-19 23-46-43-90_resize.jpg (127.0 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg catalyst.JPG (72.7 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg antialasing_2.JPG (74.5 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg isotropisk.JPG (68.6 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg mipmam.JPG (69.2 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg aall.JPG (66.4 KB, 61 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 05:04   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard någon lösning kan inte jag bidra med

Hej
Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt.
I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames.
Så någon lösning kan inte jag bidra med
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 12:26   #7
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken.
ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
Har du provat med att ha Texture Filtering på max, dvs på Anisotropic x8.
Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center.
__________________
Mvh Alexander

Senast redigerad av alex den 2011-10-20 klockan 12:28.
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 17:09   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
Nja, de använder nog inte LOD men däremot används MIP i texturerna.
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är.
Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare.
MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace.
Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512).
Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera.
Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade.
Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas.

Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:18   #9
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Anisotropic x8

Hej
Jäss

Nu är mittlinjen perfekt.
Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet
När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt
Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint
Tack till Alex
Bifogade bilder
Filtyp: jpg x8.JPG (121.5 KB, 36 visningar)
Filtyp: jpg ok.jpg (118.3 KB, 36 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009