|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2012-06-23, 17:14 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Gamla STW-lok...
... väl värda att modernisera!!!
Min "kosmetikabehandling" av STWs modell av Ra har fallit väldigt bra ut så jag kanske fortsätter med några av alla de underbara lok som STW producerat. I denna tråd kan vi diskutera möjliga modeller. Tekniken jag använder är följande: 1. Skaffa orginalkonstruktörernas tillstånd. 2. Läs in mesher och texturer till max. 3. Stycka grovt upp modellen i logiska delar. 4. Svetsa samman vertex så att antal polygoner reduceras. 5. Lägg på "smoothing groups" på delarna så kantigheten försvinner. 6. Ytterligare separering i logiska delar. (Och "Reset X-Form" i massor) 7. Ta ut fönsteröppningar med pluggar och "Boolean" 8. "Slice" och "Mirror" är effektiva verktyg att göra väggar och annat med. 9, Delarna kan man sen "Rendera" och spara till texturmallar Bifogar två "Shots" på Da och F efter steg 5. Inte så tokigt? Men mycket återstår...
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
|
2012-06-23, 17:37 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Hg då...
... började jag på för ett halvår sen. Började även på en körbar Cab. Detta är en av pärlorna i STWs rika produktion och det finns många fler....
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-06-23, 17:46 | #3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Det är väl Mats S (emges) som är fader till dom flesta STW-modeller.
Risken är att det är svårt att få tag på honom mailledes men jag skulle bli förvånad om han inte samtyckte till att du utför revision på modellerna. Så länge det står i readme att han är orginalskapare ska det nog vara lugnt. Texturerna ligger Janne bakom men han brukar synas här så han är nog lite lättare att få tag på |
2012-06-23, 19:25 | #4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Vi (STLEB) har fått Jannes tillstånd att göra detta och han tror inte emges eller andra har något att invända. Allt som står i orginalconfig finns med i dessa modifieringar,så man kan kan säga att modellerna fortfarande tillhör STW men att vi har "doppat fingrarna i syltburken" och rört om lite!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-06-23, 19:59 | #5 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Fortsätt röra i sylten! Nygjord sylt är gott!
|
2012-06-23, 20:03 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
Efter din behandling lär väl loken förvandlas från att vara underbara till helt otroligt fantastiskt underbara. Lycka till.
|
2012-06-24, 11:43 | #7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Lite metodbilder...
... det gäller att ta upp fönsteröppningar. Man gör pluggar till fönstren, konvererar mehen till Editable Poly och gör sen boolean. Därefter clone-speglar jag alla ytor och flippar normalerna föjd av Face Extrude och vips har man innerväggar och fönsterkarmar.
(Om Ekan undrar vad jag gjort med hans vackra 820-textur så har jag ljusat upp den för att se vad jag gör)
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |