![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
...som Anders Gernant brukade kommentera hästhoppning.
Detta är ett försök att avbilda litt Q2 Kranvagn som är en handvevad kran med en lyftförmåga på 5-10 ton. Kranen drevs av två man. Den är "lätt" animerad såtillvida att själva kranen är en "panto" som aktiveras resp. deaktiveras med två tryck på End-tangenten. Till den 3-axliga kranvagnen hör två 2-axliga "Följevagnar", med stöd för kranen i viloläge, i vardera änden. Kommer strax på Download. Som ni ser har bygglusten återkommit nu när jag slipper rota i gammalt "mög" och kan bygga från scratch! ![]() Om DONJarna vill kan jag lätt göra detta "ekipaaage" 891-spårigt, som tack för all hjälp som bjornl bistått mig med till ÖSJl, bara att hojta till!
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Den är jättefin! Klart att vi gärna ser en 891 mm variant när och om du känner för att göra den sådan. ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Mycket trevlig kran! Tack för denna!
![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Kul att bygglusten kommit tillbaka. Trevlig kran!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Om det är kranvagn Q2 nr 2534 (5 tons lyftkraft)du har försökt att avbilda så hade den bara två axlar. I övrigt stämmer den rätt bra överens med förebilden. Dock så skall själva kranarmen vara av ett cylindriskt stålrör i fyra sektioner och det skall inte vara någon plattform mellan motviktsarmarna.
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Q2 är en av förebilderna men den är egentligen ett hopkok från flera olika vagnar. Jag har inga intentioner att göra någon speciell vagn utan en trolig, användbar vagn som de flesta förvaltningar hade någon typ av. Jag har fantasimärkt vagnarna och justerat några fel samt omlittererat till Q3. Finns även i smalspårs DONJ-variant nu. Eftersom märkningen är påhittad bifogar jag texturförlagorna i PSD-format för dom som vill måla- eller märka om vagnarna. Vagnarna är nu 3 och döpta till Armvagn (:1) Kranvagn (:2) Materialvagn (:3) Kommer strax i Kranvagnstråden i Download:
![]() |