![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Har börjat så smått i Maya. Detta gör jag nu(se bild nedan). Det är inget tåg, men jag tänkte att man skulle börja med så grejer, och bygga sig uppåt på svårighetsgrads-stegen. Jag har tidigare gjort små (ganska fula) hur. Vill i framtiden kunna bidra med något till någon sim (troligen Railworks då jag mest kör i denna). Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på olika grejer som jag jobbar på.
test.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Trevligt! Maya är en väldigt bra programvara att jobba i, enda problemet är att det inte finns möjlighet att direktexportera för Railworks från Maya utan att man måste använda annan programvara som kan läsa in .OBJ filer (Tror även att maya kan exportera .3DS)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D
Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni? Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-01-11 klockan 00:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Man har väl fortfarande i ryggmärgen att bygga polygonsnålt, men med RW kan du utan vidare ta ut svängarna och detaljera så mycket du själv tycker är anständigt. Jag skulle säga att upp till 100K för ett lok är inga problem alls (ett Rc har 30K), se bara till att namnge objekten på bra sätt så du inte "ritar" ut dom på längre håll än man behöver. 100K bör du klara dig väldigt bra på för ett lok även med fina detaljer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
En god idé är att bygga efter den standarden men att alltid sikta på att hålla polygonantalet nere genom lågt antal subdevisions på rör och liknande. Många detaljer kan man normal och bumpmapa dit på en kopia av modellen med lägre detaljnivå, så får man en snygg modell med lägre polygonantal. Maya är ett väldigt bra verktyg för just detta, det är lätt att hålla koll på polygonantalet samtidigt som det är lätt att baka maps i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-04-02 klockan 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
|
![]()
Öresundståg?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]() Citat:
Hur kommer det sig att den undre bilden visas utan problem medan den över enbart kommer upp som en liten ruta med filnamn och filstorlek? Det här problemet har jag med åtskilliga bilder i denna tråd!
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
|
![]() |
![]() |