Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-10, 18:32   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard Har börjat med Maya! :D

Har börjat så smått i Maya. Detta gör jag nu(se bild nedan). Det är inget tåg, men jag tänkte att man skulle börja med så grejer, och bygga sig uppåt på svårighetsgrads-stegen. Jag har tidigare gjort små (ganska fula) hur. Vill i framtiden kunna bidra med något till någon sim (troligen Railworks då jag mest kör i denna). Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på olika grejer som jag jobbar på.

test.jpg
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 20:02   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Trevligt! Maya är en väldigt bra programvara att jobba i, enda problemet är att det inte finns möjlighet att direktexportera för Railworks från Maya utan att man måste använda annan programvara som kan läsa in .OBJ filer (Tror även att maya kan exportera .3DS)
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 00:17   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?

Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-01-11 klockan 00:58.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 01:11   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?
trevligt!

Man har väl fortfarande i ryggmärgen att bygga polygonsnålt, men med RW kan du utan vidare ta ut svängarna och detaljera så mycket du själv tycker är anständigt. Jag skulle säga att upp till 100K för ett lok är inga problem alls (ett Rc har 30K), se bara till att namnge objekten på bra sätt så du inte "ritar" ut dom på längre håll än man behöver. 100K bör du klara dig väldigt bra på för ett lok även med fina detaljer.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 10:53   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?
Jag har själv suttit i funderingarna kring vad Railworks klarar av, och har hört mig för lite bland payware producenter och har fått svaret att när dom har laborerat så klarar Railworks av 100k polygoner, precis som Mazz säger.
En god idé är att bygga efter den standarden men att alltid sikta på att hålla polygonantalet nere genom lågt antal subdevisions på rör och liknande.
Många detaljer kan man normal och bumpmapa dit på en kopia av modellen med lägre detaljnivå, så får man en snygg modell med lägre polygonantal.
Maya är ett väldigt bra verktyg för just detta, det är lätt att hålla koll på polygonantalet samtidigt som det är lätt att baka maps i.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 22:51   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Hmm....

x31k_A-B2.jpg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg x31k_A-B.jpg (102.7 KB, 250 visningar)
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator

Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-04-02 klockan 23:42.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 23:52   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Öresundståg?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 07:42   #8
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Hej!
Hur kommer det sig att den undre bilden visas utan problem medan den över enbart kommer upp som en liten ruta med filnamn och filstorlek?

Det här problemet har jag med åtskilliga bilder i denna tråd!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009