|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2016-08-06, 14:59 | #1 |
Medlem
|
Signalteknisk fråga
Hej!
Har några undringar som jag både länge och väl har funderat på. 1. Kolla på följande bild. http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg Jag vill kunna växla smidigt vid Stockholm Ö och Dj. Ösby. Problemet är bara det att använder jag mellansignaler så går det inte att växla eftersom dessa alltid lyser rött när påföljande utfartssignal visar stopp. Skulle det gå att byta ut samtliga signaler, förutom infartssignalerna, till blocksignaler utan att påverka trafiken påtagligt? 2. Nästa bild: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_2506-001.jpg Om jag sätter dit blocksignaler på 206, 208, 207, 209 så fungerar det att t.ex. rangera ett lok. Men problemet är då att vid möte så kommer ai-tåget att köra ut på linjen och ställa sig vid utfartssignalerna och blockera infarten. Hur löser man det? 3. Sista bilden: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_1457-001.jpg En station med enbart infartssignaler, som ju var vanligt förr. Är det ens möjligt att i OR lyckas få möte utan några som helst signaler inne på stationen? Alla stationer norr om Lindholmen hade enbart infartssignaler (förutom någon enstaka). Har klurat på detta rätt länge, men inte kommit fram till något vettigt. Är det någon här som vet? Lämpliga signalscript har jag letat efter, men förgäves...
__________________
Och detta hälsar Patrik! |
|
2016-08-06, 17:14 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.
Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till. På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna. För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
Detta kan alltså enbart förekomma på system M (tåganmälan, TAM). Om angränsande linje har linjeblockering räknas stationen ändå som system M.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2016-08-06, 17:44 | #3 | |||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Och detta hälsar Patrik! Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 18:05. |
|||
2016-08-06, 18:03 | #4 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Det är mycket möjligt att det finns en S-tavla, den kan nog fungera som mellansignal.
Man skulle kanske kunna få till en tågklarerare som ger körtillstånd när S-tavlan visar "kör" och mötande tåg har inkommit, i MSTS ögon en semafor. Denne är lämpligtvis scriptad som en försignal. Enda kruxet är att det i så fall behövs 4 st tågklarerare för en enkel mötesstation vilket minst sagt är överdrivet. Alternativt kan man ha en utfartssignal och sätta försignals-tågklareraren mellan S-tavlan och utfartssignalen. Då behöver vi bara 2 tågklarerare. Ännu en för mycket dock...
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2016-08-06, 18:15 | #5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Kan tillägga att jag också är i högsta grad intresserad av att få till stationer utan mellansignaler i MSTS, jag avser bygga Siljansbanan så som den signaltekniskt såg ut före fjärrstyrnigen 1993.
Jag är osäker på huruvida stationerna var fullständigt signalreglerade, men Mora är i alla fall än idag inte det. Endast en mellansignal bortom den yttersta växeln (utfartsblocken står längre ut), tkl ger körtillstånd till samtliga tåg.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2016-08-06, 22:05 | #6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
|
Citat:
Bild: Sveriges kanske äldsta dvärgsignal |
|
2016-08-06, 18:16 | #7 |
Medlem
|
S-tavlan är scriptad väldigt enkelt. Verkar inte kunna påverka något.
Ett alternativ som jag tänkt på är att "gräva ner" de signaler jag inte vill ska synas. Kanske det enda sättet. Men signaleringen på de större bangårdarna är värre. SHUNT-dvärgarna, som jag gärna vill använda, är ju jämt i stort behov av huvudsignaler åt samma håll bakom sig - vilket ju inte alltid är så lämpligt. Svårt är det... EDIT: Jag förstår att du också vill skippa mellansignalerna på vissa stationer. Det blir lixom en större prick över i:et då
__________________
Och detta hälsar Patrik! Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 18:19. |
2016-08-06, 18:20 | #8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
|
Hej!
MSTS är förenklad signalsystem. Det går inte att följa precis efter signalkartorna. Om två signaler åt samma håll placerade så funkar det inte. De röda kuberna måste mötas mot varandra, spets mot spets och platta mot platta. |
2016-08-06, 18:40 | #9 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Ja, förhoppningsvis kommer det att gå att göra mer avancerade signalsystem i OR i framtiden.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |