Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-18, 00:23   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Spår och växelfråga - Hittat felet

Hej!

Har ett litet problem som har uppkommit på min rutt. Undrar om det finns någon som kan förklara detta.

Som ni kan se av denna bild så är det ett rött streck. Jag har lagt 2 växlar mot varandra för att få både norr- och södergående tåg att komma in på samma spår. Skall komma ett stickspår senare. Vad kan detta bero på? Får upp denna ruta när jag högerklickar på växeln.

Finns det någon förklaring? Dessutom när jag sparat och går in i MSTS och skall testköra rutten så är den BORTA!!!! Har ej använt dynamic track eller X-Tracks. Hoppas det finns någon som har en förklaring till detta.

MVH Kenneth

PS Rutten är NDK 3.0 och skall bli en skånsk fiktiv rutt. Bilder kommer senare. DS

knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 02:00   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jag kan direkt anmärka på en sak som jag inte alls gillar... fast, jag har inga belägg på att det är det som är problemet, då jag inte själv provat och utsatt en rutt för den situationen...

Men...

Jag gillar inte alls att du placerat track markers på en växel, det är att be om bekymmer...
Prova att flytta bort hastighetsskylten så att den står på en vanlig spårbit, inte en växel eller dynamiskt spår..

Håller en tumme på att det är ditt bekymmer, men lovar inget... [B)]

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 13:09   #3
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Finns det inte något anmärkt om att man mellan två växlar bör ha en 'stump' rakspår, typ 0,1 meter i längd eller så?

och isåfall - kunde inte problemet också delvis bottna i detta?

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 13:33   #4
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Nej, den här växelkombinationen är helt korrekt. Finns på flera ställen i originalrutter oxå.
Exakt den här följden blir det t.ex i en dubbelkorsning uppbyggd med 3-graders modulväxlar i xtracks, då svängspåren klossar mot varandra.

Däremot går det inte att lägga två växlar med nod-punkten, dvs den röda stolpen mot varandra.

Jag brukar lägga in en spårdel så att röda stolpen inte hamnar på en grannväxel, men jag har inget belägg för att det skulle orsaka problem dock.

/Mats A

Gammal 2004-04-18, 16:19   #5
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Tack för svaren. Jag har tyvärr inte själv signalsatt denna rutt. men jag kan prova att flytta markeringarna för det har ingen betydelse eftersom det ändå skall göras om. Tycker bara att det är konstigt eftersom jag har provat på ett annat ställe, men då på ett enkelspår och genom att bara lägga in en växel. Även då försvann rutten från MSTS och när man högerklickade så kom det upp samma sak. Finns ej några signaler eller liknande på den biten jag provade.
Kan det bero på något annat??
Hoppas på svar!
Annars får man tänka om och bygga på ett annat sätt. Vet ej, men kan det bero på att det kanske saknas något i rutten? Bara en teori som jag fick...

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 16:44   #6
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Har du gjort en rebuild på rutten, efter att det börjar strula?

Och, det är inte så att du har installerat xtracks, men editerar i en rutt som är byggd med originalspår?

/Mats A

Gammal 2004-04-18, 16:45   #7
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Har du gjort en rebuild på rutten, efter att det börjar strula?

Som sagt, den spårkombination du visar på bilden är det inte alls något bekymmer att ha.

Och, det är inte så att du har installerat xtracks, men editerar i en rutt som är byggd med originalspår?

/Mats A

/Mats A

Gammal 2004-04-18, 21:47   #8
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Nej, jag har inte installerat X-Tracks, men när jag har kollat med originalrutterna så finns det samma sak där. Jag funderar om på om det inte kan vara något fel på rutten som jag har installerad, att man kanske har tagit bort något som egentligen skulle vara kvar. När jag byggde på denna rutt innan jag fick datorhaveri så hade jag lagt in nya spår och då fungerade det. Har även kollat med att flytta på trackmarkers, men samma visa. Jag tänkte jag skulle installera om rutten och se vad som haänder då. Och jag har inte gjort rebuild på rutten.

MVH Kenneth
Gammal 2004-04-18, 22:06   #9
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Oki, då skulle jag önska att du gör en rebuild av rutten och ser vad du får för resultat. Det kan ju hända att tdb ligger i osync.

såklart har du en backup innan du gör rebuild...

/Mats A

Gammal 2004-04-19, 01:11   #10
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Har gjort en rebuild av rutten men får fortfarande samma resultat.
Har provat med olika växelalternativ på olika ställen, men det blir samma svar hela tiden.
Vet ej om det kan bero på MSTS i sej, kanske en ominstallation skulle göra susen.
När jag började bygga på denna rutt så byggde jag en annan växel på ett helt annat ställe och då fungerade det.
Har även sett att det blir samma om man högerklickar på andra ställen, men då fungerar det att köra tåget.

MVH Kenneth
Gammal 2004-04-19, 13:48   #11
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev knebert

Hej!

Har ett litet problem som har uppkommit på min rutt. Undrar om det finns någon som kan förklara detta.

Som ni kan se av denna bild så är det ett rött streck. Jag har lagt 2 växlar mot varandra för att få både norr- och södergående tåg att komma in på samma spår. Skall komma ett stickspår senare. Vad kan detta bero på? Får upp denna ruta när jag högerklickar på växeln.

Finns det någon förklaring? Dessutom när jag sparat och går in i MSTS och skall testköra rutten så är den BORTA!!!! Har ej använt dynamic track eller X-Tracks. Hoppas det finns någon som har en förklaring till detta.

MVH Kenneth

PS Rutten är NDK 3.0 och skall bli en skånsk fiktiv rutt. Bilder kommer senare. DS

Tror vi behöver backa lite... Man blir lätt blind på det man ser från sin egen horisont och det jag såg var en hastighetsskylt som satt på en växel, som inte alls är en rekommendabelt.

Men, vad är ditt huvudproblem, egentligen... I din första bild ser jag förutom skyltarna inget bekymmer. Det röda sträck vi pratar om i den första bilden är ju helt korrekt och visar nod-punkten. Röda sträck är bra sträck. Blåa sträck är bara bra när dom sitter i slutet av ett spår, t.ex vid en stoppbock.

När du går in i MSTS, har du gjort en ny aktivitet då? Har du haft en gammal som går genom den här spårsektionen där du lagt in växlar, så är den pathen obrukbar, den har fått en "broken path". En sån kan du inte starta överhuvudtaget.

Så, lite mer runtomkring-information vore bra o ha. Lessen om jag inte benade lite mer i frågeställningen från början, men jag triggade på hastighetstavlans placering.

/Mats A

Gammal 2004-04-19, 23:20   #12
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Mitt huvudproblem: Jo, när jag lagt in växeln som den ser ut ovan så har jag sparat rutten och tänkt provköra den för att se om det fungera, men när jag skall göra det så är rutten borta från MSTS.
Jo, jag har sett det att den röda punkten finns överallt även på originalrutterna och där står likadant när man högerklickar.
Har inte provat med att plocka bort de aktiviteter som ligger kvar i rutten, det kanske hade varit en idé. Alltså för att se om det fungerar.....

MVH Kenneth
Gammal 2004-04-20, 00:05   #13
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Bäst är nog egentligen att du tar bort de gamla aktiviteterna, om du lägger om i spåren, dom blir oftast obrukbara. Under tiden som man bygger så får man göra småaktiviteter för att testa de nylagda delarna, men dom åker väck ganska snart, då dom oxå blir inaktuella vartefter man bygger.

Väntar med spänning på din rapport. Vill det sig ändå inte, så får du addera mig på msn, så vi kan ta det online..

/Mats A

Gammal 2004-04-20, 00:16   #14
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Jag rotade igenom mina gamla e-mail för att se om det kunde finnas en lösning på detta problem. Kom att tänka på att i ett mail som Pierre (Tack Pierre! ) så hade jag frågat honom hur man fixar nya aktiviteter och där hade han svarat att man får ta bort följande för att få det att fungera: TRAFFIC, ACTIVITIES, SERVICES OCH PATHS. Alltså inte själva mapparna utan innehållet i dom, för att man skall kunna få vissa ting till att fungera. (I detta fall att få egna ortnamn i MSTS när man skall köra ett tåg.) Har testat detta och gjort en liten akt som gick förbi problemstället och VOILÁ nu fungerar det. Tydligen så var det filerna i dessa ovan nämnda mappar som ställde till en del problem. Har ej sett broken path någonstans, utan det har bara inte gått att testköra.
Nu vill jag passa på att tacka alla som har gjort sej mödan att besvara detta. Det är underbart att man kan ställa en fråga och att få svar på den så snabbt. Tack än en gång för all hjälp!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur används dynamiska spår? Perre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2005-02-05 12:26
Stockholm C. Spår 2. Bengan Off-topic 2 2003-02-12 17:40
Stockholm C. Spår 6. Bengan Off-topic 0 2003-02-10 23:55
Stockholm C. Spår 3. Bengan Off-topic 0 2003-02-10 22:46
Stockholm C. Spår 1. Bengan Off-topic 2 2003-02-10 22:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.