|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2005-02-08, 17:23 | #1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Bildformat texturer.
Vilket format är lämpligast till texturer nu egentligen.
Har hela tiden hört att det ska sparas som tga. eller bmp. Har gått igenom lite olika mappar och tittat på andras texturer. Har då funnit texturer som även är i jpg. format ibland. Kvalitén lär ju vara sämre som jpg., men man spar ju in väldigt mycket på storleken på filen istället. Vad är egentligen att rekommenderas av dessa format. Bengan. |
|
2005-02-08, 17:32 | #2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Skillnaden mellan .tga och .jpg är att jpg är komprimerad.
När Trainz hanterar en jpg-fil måste den först innan den kan "användas" av 3D-kortet "packa upp" jpg-filen. Detta tar en liten stund och kan därmed slöa ner spelandet. Man ska dock komma ihåg att vi pratar kanske tusendelar av sekund här så några längre tider är det inte men många jpg-texturer och det kan till slut märkas när man spelar. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nya texturer till FS2004 | Rojje | Off-topic | 0 | 2004-12-20 22:36 |
Början på lite nya Texturer | By Pell | Landskapsdesign - Trainz | 12 | 2003-08-20 00:52 |
Hur gör man texturer på såna här bilder?(TSM) | Olaf Lindström | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 1 | 2003-04-02 20:06 |
Texturer...? | mpo | 3D-design - Trainz | 11 | 2002-10-23 00:08 |