Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-08, 19:01   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard Lasta Uadh med Iron Ore?

Hej svejs.

Ännu en dum fråga ifrån mig, jag satsar på rekordet

Kan man inte lasta Iron Ore på Uadh?
Iron pellets är ju förvalt men om jag klickar plustecknet för att lägga till nån mer produkt så finns inte Iron ore i listan! Däremot finns en massa andra produkter som passagerare, containers osv.

Kan faktiskt inte hitta någon svensk vagn som tar Iron ore, däremot så klarar DB vagnen som kommer med TRS det men det ser naturligtvis ut som kol.

Tänkte använda VMDs CS Multi-Mine och den klarar Iron Ore men inte Iron pellets. Tips om gruvor som ser svenska ut emottages tacksamt med!
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-02-08, 21:46   #2
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Har du kollat längst ner i listan?
Har märkt att ibland så finns det en del produkter där som inte är sorterade i bokstavsordning [:0].

Har dock inte kollat om det gäller i detta fall.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-08, 21:48   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Hallå Deskgrunt.

Är ingen expert på det här med att ändra och lägga till i configen.
Du får nog bäst svar av LLJ och dom andra hos STW.

Men om jag inte misstar mig, så ska det räcka med att du fyller i en ny rad här i configen som jag har ringat in. Med Iron ore:s pruduktnummer. Så ska det även gå att lasta med Iron ore.



Nummret är samma som för Iron pellets, men istället för 112 på slutet så ska det vara 111.

kuid2:30671:9260111:2

Om du tänker göra ett försök efter min beskrivning, så glöm inte att ta en kopia av configen. I fall jag har fel.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-08, 23:09   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hej o tack för svaren!

LLJ: Jo, jag har kollat det men kan inte hitta Iron Ore nånstans [8]

Bengan: Skall testa detta imorron, vore utmärkt för då slipper man konfiga vagnarna manuellt
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-09, 08:41   #5
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Vagnen lastar Iron Ore, det är bara att du inte kan lasta den från surveyor (bug i surveyor?).
Med en industri, t.ex. BI2 Ore, kan du dock lasta.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 17:10   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Där ser man, den lastar mycket riktigt Iron ore trots att man inte kan välja det!

Men sen kom nästa problem, nämligen att VMDs gruva lastar vagnarna endast till en tredjedel. Antar att det har att göra med lars2 totalvikt och att gruvan är vanlig industri eller nåt.

Så nu kör jag med de äldre Uadh-vagnarna ifrån ST2004 och då funkar det fint!



Fast luftledning blir nog lite skumt

Vet inte hur en svensk gruva skall se ut egentligen [8]
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 18:58   #7
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Deskgrunt



Fast luftledning blir nog lite skumt

Vet inte hur en svensk gruva skall se ut egentligen [8]
Jag är inte helt säker men jag tror att dom elektriska Malmbaneloken uteslutande används för att dra malmtågen ute på sträckorna.
För växling, lastning och lossning så har dom bland annat 4st MTAB Litt T46 som i sig är riktiga "Heavy duty-lok" a 150 ton styck.




/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 22:12   #8
dj henke
Member
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 67
Skicka ett meddelande via MSN till dj henke
Standard

hej kolla här http://lkab.bildbasen.se så tar du på innehåll
18: MALMBANAN/MTAB/MTAS (40 bilder)
så på sista sidan/näst sista kan du se hur dom lastar
(tror jag, ser ut som det iaf)

Henke
dj henke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 22:38   #9
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Jag misstänker att lastning/lossning sker i rullande läge, och detta gäller då även förarbyte på endstationerna Narvik och Luleå.

Erik Götborg, VD för RTS Trafik

GYLLENE REGELN;
Så som du vill bli behandlad, skall du också behandla dem.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 23:23   #10
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

dj henke: Tack men den sidan vill ha lösen?

Rangering o lastning med en T46 vore intressant, jag använder redan det för mina timmer/container tåg med hjälp av triggers. Blir mer rörelse då
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 01:41   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Skriptade en lastning nu med hjälp av en T46 (en australisk T48 får tjänstgöra som sån just nu ).
Eller skripta är väl att ta i, använder ju bara kommandon i surveyor.

DM3:an kopplar av vagnarna på det spår som kommer att vara elektrifierat sen:


Kör sedan in på sidospår och ställer sig att vänta:


Därmed triggas T46:an att starta o koppla vagnarna:


Den kör ut på ett sidospår:


Lägger i backen och backar in för att lasta:


Drar fram vagnarna på sidospåret igen och backar sedan tillbaka för att koppla av dem på huvudspåret:


Kör sedan tillbaka till sin hållplats och triggar därmed DM3:an till att starta och koppla igen:


Då är dagens last färdig för avgång:


Ber om ursäkt för alla bilder, hoppas det är ok...
Ganska ointressanta kanske...
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 06:16   #12
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Två frågor:

Vilken trigger rule och vilken T48 är det du använder?



/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 07:21   #13
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

En ide:

Ha ett ankomstspår/bangård och ett avgångsspår/bangård.
Tomtåget inkommer på ankomstspåret, kopplar av, och kör till avgångsspåret, kopplar till ett lastat tågetset och avgår.
När tåget har avgått, går dieselloket ner och hämtar tomvagnarna, lastar dem och ställer upp på avgångsspåret.
Dieselloket återgår sedan till sitt uppställingsspår.

Tror att detta "scenario" är ganska likt vad som händer i verkligheten.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 13:24   #14
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Kiefer: Triggerrulen heter WaitForTrigger. Kolla efter kuid2:57344:80001:2 på DS. Passa även på att ta hem Uncouplez, UncouplezFrom och Couple at Trackmark om du inte har dem.
Loket kommer med TRS och heter NSWGR 48 Class. Tyckte att det påminde lite om T46.

LLJ: Ja, funderade också på det men det blev lite av ett hastverk innan det var natt.
Samtidigt så är det lite kul att man som åskådare blir kvar och kollar lastningen. Det kan man iofs göra ändå
Försöker även hålla prestandan skaplig, fast ett till set med Uadh-vagnar gör kanske inte så mycket.

Men du har naturligtvis rätt, skall nog även göra lite mer plats framför och bakom innan sluttningen uppåt. Det gick segt att få upp farten när backen kom så snabbt.

Ett enkelt sätt vore att förlänga spåret som DM3:an väntar på, lägga till en växel i andra ändan. Sen kan DM3:an skifta mellan vagnset där.
Spåren ser kanske lite skumt lagda ut med men fördelen är att AI-förarna vänder direkt efter första växeln och krånglar inte till det med att köra förbi ett par extra växlar.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 06:16   #15
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Nu funkar det ungefär som LLJ föreslog fast jag har skippat bangård före o efter. Nu kan Dm3:an bara släppa av tomvagnarna på inkommande spår och sedan koppla de lastade o dra iväg.
När tåget kommit upp i backen så triggas diselloket att starta lastning igen osv i all oändlighet.





Jag fick öka Polygontalet för lok i Performance inställningarna, annars såg DM3 lite kul ut när den körde upp bredvid alla vagnar
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uadh på ST2005 saknar sub-part? Deskgrunt Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-02-05 22:59
Iron ore Docks By Pell Trainz - Allmänt om Trainz 0 2003-02-11 16:27



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009