![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej!
Finns det någon som är insatt i hur waybills fungerar. När en industri vill ha leverans av en produkt så skapas ju en waybill, men finns det något sätt att få en waybill när det är dags att hämta något på en industri, alltså när lagren börjar bli fulla? Det skulle vara mycket användbart på min lilla bana som jag bygger på för tillfället. Alla industrier som används är av ProtoLars-typ. mvh .... Mats
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Såvitt jag vet så funkar Waybills enbart för att visa när något behöver fyllas på och inte när något behöver tömmas.
Har för mig att det finns en rule på DLS som visar en sammanfattning av alla industriers nivåer och den kanske kan hjälpa. En sak jag undrat över är vad Commuditys picker fönstret skall användas till egentligen, men det är kanske enbart till Cab-mode?
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Om du funderar lite på hur det fungerar med fraktsedlar/waybills i verkliga livet är det ju inte så konstigt. Låt oss anta att du har en firma som producerar "dräggelmoppar/droolmops" (något som ju är en eftertraktad vara för Trainsanvändare) och ditt lager börjar bli fullt så går du ju inte till posten med dom utan att skrivit en mottagare på paketet. Det är ju först när du fått en beställning som det kan bli en affär och då skickar du mopparna till beställaren.
Det har funnits några kul undantag. För runt 50 år sedan var det vanligt att fruktodlare i Kalifornien skickade vagnslaster "österut" och när vagnarna efter några dagar närmade sig östkusten var det auktion och först efter det betämmdes vagnens slutliga destination.
![]() |
#4 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Tack för svaren!
Ja, det har du i och för sig rätt i Kenny. Jag tänkte som så att fabriken som tillverkar produkten skulle beställa en transport av speditören för att transportera produkten till kund, men lösningen är så klart att kunden beställer transporten. Tyvärr fungerar det inte för mig i nuläget eftersom "kunden" är en portal som lastar av och returnerar tåget igen, eftersom mitt lilla projekt består av en liten bangård med industrier på olika stickspår som medför en hel del växlingsrörelser (sån't gillar jag ![]() När jag väl utökar banan så löser det sig. Patrik: Commodeties Picker används väl för att specificera vilken produkt som ska lastas på en speciell vagn. Vissa vagnar kan ju lasta flera olika typer av produkter och då kan det vara bra att tala om ifall det ska vara t.ex. 20ft eller 40ft container som ska på vagnen (ifall båda produkterna finns på containerterminalen) mvh .... Mats
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]() Citat:
Alltid lär man sig något nytt ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej.
Enligt min mening så funkar inte waybills rätt. Det borde istället vara så att man för varje vagn ha en waybill som anger destination (läs industri). Sedan bör varje industri som idag kunna visa att den behöver x enheter av produkt p. /Lars