|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-10-19, 21:04 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Suddig mittlinje på vägen
Hej
Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ? Jag har nästan allt på max, men något måste justeras.
__________________
|
|
2011-10-19, 22:10 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
|
Hej!
Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så. Hoppas någon expert kan svara.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-10-19 klockan 22:30. |
2011-10-19, 22:34 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Har du Anti-Aliasing på max?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
2011-10-19, 22:50 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2011-10-20, 01:07 | #5 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Hej
Jag har följt guiden där man ställer in grafiken. ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades.
__________________
|
2011-10-20, 05:04 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
någon lösning kan inte jag bidra med
Hej
Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt. I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames. Så någon lösning kan inte jag bidra med
__________________
|
2011-10-20, 09:26 | #7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
|
Det måste vara galet med vägarnas filer eller nå´t. Husen och träden syns bra på långt håll där vägens mittlinje inte syns. Jag tror det som Basse skrev.
|
2011-10-20, 12:26 | #8 | |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
Citat:
Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center.
__________________
Mvh Alexander Senast redigerad av alex den 2011-10-20 klockan 12:28. |
|
2011-10-20, 17:09 | #9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är. Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare. MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace. Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512). Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera. Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade. Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas. Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning. /æ |
|
2011-10-20, 21:18 | #10 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Anisotropic x8
Hej
Jäss Nu är mittlinjen perfekt. Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint Tack till Alex
__________________
|
2011-10-20, 21:33 | #11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
|
Jaaa, där har vi orsaken! Jättebra! T.o.m. Husen och träden med.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-10-20 klockan 21:36. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|