Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-29, 22:06   #46
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tack Traingoal!

Sant, Sparkfot. Skulle bara fattas man får hem en trasig tv nu...

Såpan går vidare på minhembio forumet... Fick nyss ett svar från Mikael på Dustin i tråden, där det verkar som att dom inte vill ha nått med kunden att göra, om varan man köpt hos dom går sönder? Detta tycker jag är helknäppt!

Om en affär säljer en vara med 2års garanti och varan går sönder, så borde man väl kunna kontakta och få hjälp av den affären, eller!????

Om man köper en vara hos t.ex. Siba eller Elgiganten, så är det ju dit man vänder sig, när den går sönder. Jag har aldrig varit med om att Siba eller Elgiganten sagt att man måste kontakta servicefirman själv!

http://www.minhembio.com/forum/index...=114933&st=360

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-29 klockan 22:09.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 22:14   #47
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej

På Siba är det så att om varan går sönder så kan man vända sej till deras servicefirma. Jo det är sant, de har en sådan. Men jag kan ha fel för detta var ett tag sedan då min videokamera pajade.
De kan ha ändrat sina rutiner för när min DVD-brännare inte ville som jag ville så åkte jag in där och fick pengarna tillbaka.

MVH Kenneth
Gammal 2007-09-29, 22:25   #48
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

På Siba är det så att om varan går sönder så kan man vända sej till deras servicefirma. Jo det är sant, de har en sådan. Men jag kan ha fel för detta var ett tag sedan då min videokamera pajade.
De kan ha ändrat sina rutiner för när min DVD-brännare inte ville som jag ville så åkte jag in där och fick pengarna tillbaka.

MVH Kenneth
Var ett tag sen jag lämna in nått som skulle lagas på Siba, men jag vände mig till affären och fick hjälp av affären.

Sen är det skillnad om man själv får valet att kunna vända sig till servicefirman direkt eller om man "måste"!

Nu med tv´n, så sa dom inte: Du kan vända dig till servicefirman... Utan dom ger mig ett telefonnummer och säger åt mig att ringa servicefirman.
Gammal 2007-09-30, 07:26   #49
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Talking ytterligare ett genmäle

Från en som vet hur det fungerar
Hur felanmälan går till är beroende på märke typ av produkt, hur den är köpt (i butik eller på nätet) och var man bor
tex
Platt Tv
Samsung tv större än 40" ringer man ett servicenummer så kommer det hem en tekniker och lagar TV på plats innom 1 dag!
Pioneer d.o innom 72 timmar
Philips hämtas direkt av servicefirman

produkter som kostar mindre än 1 000kr byts direkt i butik
Naturligtvis så får kunden själv bestämma om han/hon vill ringa servicefirman direkt eller göra en felanmälan till butik, fördelen med att ringa själv är att man på en gång kan bestämma tid för besöket.

Och återigen det är alltid butikens ansvar att kunden får hjälp på rätt sätt

Tyvärr händer det ibland att det blir "strul" kontakta då alltid butikens serviceaansvarige för att få hjälp, tag namn på den personen
Oftast löser sig problemen direkt (vilket Pierres strul visar)

OM du inte får hjälp eller tycker att de gör fel kontakta alltid AHN så får du hjälp
Gammal 2007-09-30, 08:42   #50
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan
Från en som vet hur det fungerar
Hur felanmälan går till är beroende på märke typ av produkt, hur den är köpt (i butik eller på nätet) och var man bor
tex
Platt Tv
Samsung tv större än 40" ringer man ett servicenummer så kommer det hem en tekniker och lagar TV på plats innom 1 dag!
Pioneer d.o innom 72 timmar
Philips hämtas direkt av servicefirman

produkter som kostar mindre än 1 000kr byts direkt i butik
Naturligtvis så får kunden själv bestämma om han/hon vill ringa servicefirman direkt eller göra en felanmälan till butik, fördelen med att ringa själv är att man på en gång kan bestämma tid för besöket.

Och återigen det är alltid butikens ansvar att kunden får hjälp på rätt sätt

Tyvärr händer det ibland att det blir "strul" kontakta då alltid butikens serviceaansvarige för att få hjälp, tag namn på den personen
Oftast löser sig problemen direkt (vilket Pierres strul visar)

OM du inte får hjälp eller tycker att de gör fel kontakta alltid AHN så får du hjälp

Enligt Mikael på Dustin i tråden på minhembio forumet, så är det i princip bara Anovo som sköter service på tv idag och då går väl felanmälan antagligen till på samma sätt. Jag kan dock tänka mig att större och dyrare apparater har bättre service, men alla har inte råd att köpa sånna!

När man ringer Dustin om vara gått sönder, tycker jag dom kan upplysa kund om att denna kan välja om kund själv vill ta kontakt med servicefirman eller inte. Inte lätt att veta detta om man aldrig handlat på nätet förut! Mig sa dom bara åt att ta kontakt med servicefirman...

Även om det är butikens ansvar att hjälpa kunden, så är det ju inte säkert att butikerna följer detta!

Ska jag köpa nått större typ tv, så blir det i vanlig affär härefter. Kostar lite mer, men då slipper man som kund kontakten med en omöjlig servicefirma. Vill gärna slippa kontakten med servicefirman, om det nu är som Mikael på Dustin säger!?

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-30 klockan 08:47.
Gammal 2007-09-30, 12:19   #51
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Det är lätt att bli lurad på nätet...
Jag, min pappa och min mamma har aldrig i hela livet handlat på nätet...
Vi har bara kollat på priserna i nätet...
Det e säkrare så!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:39   #52
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Risken att bli lurad om man köper från dom stora nätbutikerna är nog minimal, men återköp och service verkar krångla på dom flesta ställena tyvärr. Jag har läst flera skräckexempel på detta på minhembio forumet...

I mitt fall tog det 1 1/2 månad, men det blev trots allt lyckat om man tänker efter. Jag får en ny, bättre tv med ny garanti. Hade min gamla inte försvunnit, hade jag kanske fått den lagad och sen hade det bara varit 6 månader kvar på garantin.

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-30 klockan 14:40.
Gammal 2007-09-30, 18:29   #53
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Det är lätt att bli lurad på nätet...
Jag, min pappa och min mamma har aldrig i hela livet handlat på nätet...
Vi har bara kollat på priserna i nätet...
Det e säkrare så!
Ingen stor risk att man blir lurad av seriösa företag på nätet. Bara man kollar upp om de är seriösa (t.ex. om de har F-skattesedel eller sök upp dem på Eniro där dem ska finnas klart och tydligt). Visst kan det uppstå missförstånd, men då måste man reda ut det. På den punkten är det dock bättre att köpa direkt ur en affär. Man upptäcker om ett företag är seriöst. Jag har handlat mycket på nätet och kanske 2% av ordrar jag lagt har kanske fått något missförstånd. Det är oftast billigare på Internet, även inkl frakt. Dock bättre att köpa stora produkter såsom TV, vitvaror och dylikt i en affär, kanske även dyra grejer som systemkameror. Det är upp till en, man ska ALLTID använda sig av försäkring och rekommenderat postpaket om man beställer dyrare på nätet, vilket ofta är frakttypen för nätföretag.
Gammal 2007-09-30, 18:44   #54
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Ingen stor risk att man blir lurad av seriösa företag på nätet. Bara man kollar upp om de är seriösa (t.ex. om de har F-skattesedel eller sök upp dem på Eniro där dem ska finnas klart och tydligt). Visst kan det uppstå missförstånd, men då måste man reda ut det. På den punkten är det dock bättre att köpa direkt ur en affär. Man upptäcker om ett företag är seriöst. Jag har handlat mycket på nätet och kanske 2% av ordrar jag lagt har kanske fått något missförstånd. Det är oftast billigare på Internet, även inkl frakt. Dock bättre att köpa stora produkter såsom TV, vitvaror och dylikt i en affär, kanske även dyra grejer som systemkameror. Det är upp till en, man ska ALLTID använda sig av försäkring och rekommenderat postpaket om man beställer dyrare på nätet, vilket ofta är frakttypen för nätföretag.
Och man ska aldrig betala i förväg?

Jag kommer ihåg att det fanns en internet affär som varade i en vecka...
E-outlet.se eller något annat om jag minns rätt...
Det hade lurat flera kunder på flera tusenlappar...
De hade satt upp reklam och annat så det är svårt att förstå att det är ett bluffföretag eller något liknande eftersom de hade kommit ut med reklam i gatan och i tidningar...

Senast redigerad av Affe den 2007-09-30 klockan 18:46.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:55   #55
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Och man ska aldrig betala i förväg?

Jag kommer ihåg att det fanns en internet affär som varade i en vecka...
E-outlet.se eller något annat om jag minns rätt...
Det hade lurat flera kunder på flera tusenlappar...
De hade satt upp reklam och annat så det är svårt att förstå att det är ett bluffföretag eller något liknande eftersom de hade kommit ut med reklam i gatan och i tidningar...
Som sagt, ett F-skattebevis bevisar mycket. Undersök alltid före om det är ett seriöst företag. Det kan man göra genom att granska hemsidan och använda uppgifter från den till att knappa in på eniro eller liknande, eftersom eniro inte godkänner blufföretag enligt logiken.

Kolla alltid med vänner och bekanta om de kan rekommendera någon sajt.

E-outlet.se verkar ingen seriös sida, vad jag kan höra på namnet. Och köp aldrig från butiker som skickar oönskade e-nyhetsbrev. Något ni inte önskar kommer från blufföretag.

Exempel på mycket seriösa företag är NetonNet, CDon.com, Ginza.se, Discshop.se och några fler.

Man kan ju kolla lite på Pricerunner, men där dyker andra mindre kända företag upp. Mitt råd är att inte köpa av dem. Vill dem bli seriösa på riktigt är det bara att försöka med reklam i TV eller tidningar.
Gammal 2007-09-30, 19:03   #56
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Kolla priser och omdömmen om varor och affärer här: http://www.prisjakt.nu/
Bäst är dock om nån man känner rekommenderar en affär!

Jag har handlat mycket data-grejer från www.komplett.se och det har aldrig vart nått problem. Jag har betalat när jag hämtat ut paketet.

Tv´n från Dustin Home (första tv-köpet på nätet) fungerade också bra. Snabb lev. och betala när jag hämta ut den på postterminalen. Sen krångla det med servicen där, men det berodde ju mest på servicefirman.
Gammal 2007-10-01, 12:28   #57
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Kolla priser och omdömmen om varor och affärer här: http://www.prisjakt.nu/
Bäst är dock om nån man känner rekommenderar en affär!

Jag har handlat mycket data-grejer från www.komplett.se och det har aldrig vart nått problem. Jag har betalat när jag hämtat ut paketet.

Tv´n från Dustin Home (första tv-köpet på nätet) fungerade också bra. Snabb lev. och betala när jag hämta ut den på postterminalen. Sen krångla det med servicen där, men det berodde ju mest på servicefirman.
Precis. Komplett är också en stor internetbutik som har många köpare.

Sen går det oftast att välja postförskott, då betalar man som du sa när man hämtar ut paketet, då riskerar man inte att bli lurad, men man får betala en större slant.

Funkar rätt säkert med faktura också, om de skickar med den i försändelsen. Har man inte fått försändelsen, har man inte fått fakturan, dvs man kan inte betala.

Förskott genom överföring till bankkonto är snabbast och billigast, men osäkrast. Som sagt, köper man stora och/eller dyra prylar är det postförskott som är säkrast och bäst.
Gammal 2007-10-02, 07:29   #58
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Fick nya tv´n igår vid 19-tiden. Hade tur och posten körde ut den åt mig. Tror inte den rymts i Golfen, då det var en monsterkartong!?

Det blev denna tv: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099320

Nu har jag testat analog tv, dvd (Scart) och datorn (DVI-I). Tv bilden är inget vidare, men så brukar det ju tyvärr vara på dessa tv. Dags för digital-box kanske? DVD bilden är bra, men en bättre dvd med HDMI utgång ska det bli (har en United nu). Data bilden är kanonbra, inget att gnälla på över den.

Har letat döda pixlar. men inte hittat nån. Tv´n har riktig PIP, då den har 2 mottagare och det funkar utmärkt. Fjärrkontrollen är nog det bästa jag haft till en tv!? Lite dumt sitter IR mottagaren på tv´n, så vid låg tv-bänk kan det bli problem. Gilla inte att det var 4 instruktionsböcker med, en för att komma igång, en för fjärren osv. Alla feta och på flera språk...

Känns mycket större med en 40-tummare än mot en 32-tummare. Ska man köpa tv till vardagsrummet, så bör man köpa (om man har råd!?) en 40 eller större. Mindre passar bättre i sovrummet!
Gammal 2007-10-02, 15:13   #59
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Ett par bilder på tv´n...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (188.1 KB, 31 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (178.3 KB, 31 visningar)
Gammal 2007-10-03, 00:48   #60
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Smile Slutet Gott Allting Gott

Grattis hoppas den fungerar ok nu
hoppas vår mailväxling var till hjälp

ett tipps när du tittar på Tv brassa inte på alla "bildförbättringar" på max
Om du kan välja mellan olika lägen välj Film INTE dynamisk bild, brukar ej fungera särskillt bra på analogTV
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.