Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-04, 20:38   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard DirectX contra OpenGL. Svårt att läsa texten

Hej!
Jag har sett detta problem någonstans tidigare och trots att jag letat och sökt hittar jag inte. Problemet är att om jag kör med DirectX (vilket rekommenderas om jag skall använda mig av 3D glasögonen) så är den finstilta texten näst intill oläslig.
Kör jag däremot med OpenGL så syns den bättre, men funkar inte i 3D.
Använder Nvidia GForce GTX275 med senaste drivrutinen.
Samma inställningar för båda:
Resolution 1680 x 1050
Bit depth; 32
Fullscreen: X
Aspect ratio: Auto
Antialias Mode: Off
Disable Hardware TL: X
Shadows: X

Dessutom så kraschar spelet lite väl ofta när jag arbetar i Surveyor med OpenGL, men inte när jag annars använde DirectX.
Någon som varit ute med samma problem?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DirectEx.jpg (25.9 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg OpenGL.jpg (28.2 KB, 67 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 21:16   #2
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Det där känner jag igen. jag ökade upplösningen till max och körde open gl. Just nu kör jag direktx, och det fungerar även det.

Mina instälningar är dessa

DirectX
1920x1080
32 bitars
Fullscreen
Aspect ration auto
Antialias mode off
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 10:22   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Du har samma problem som jag när jag började använda Ts2010. Det fungerar bättre med DirectX. Text problemet fick jag också, men det löste sig genom att jag avmarkerade " vertex offset" se bilden.

Uppdatering av mig själv.
Testade att justera Vertex Offset med hjälp av regelaget. Vilket jag inte gjorde innan. Och det blir bättre om man drar det till höger. Inte fullt till höger, men ungefär där den röda ringen slutar. Du får testa dig fram vilket du tycker är bäst. Vad gör det egentligen i spelet??.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vertex.jpg (76.0 KB, 41 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2011-06-07 klockan 10:33.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009