Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-31, 22:11   #61
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

Lite mera fördelare @ C20. [8D]

* Större vagnar gör att man har större chans att hitta en sittplats.
* C20 har ett attraktivare utseénde.
* Bra ljudisolering, i längden en bättre arbetsmiljö.
* Tryggare att åka C20 speciellt kvällstid.

* Över lag väldigt kul att det levereras nytt materiel. Hurra för modernisering!

Angående dörrarna på C20-tågen:

* Beror på att vagnarna har (individuella) sensorer på hjulboggierna som
känner av om hjulen är i rörelse. Dessa sensorer är inte fullt injusterade ännu
och det innebär att de känner av t.ex. om folk rör på sig inne i vagnen och indikerar
att vagnen inte står stilla, men som uppmärksamma kanske upptäckt så börjar vissa tåg
bli injusterade och öppnar riktigt snabbt.
Det tar sin tid att bli "varm i kläderna"

Tycker att ljudet när ett C20-tåg accelererar och bromsar är helt underbara.
Fast det är de äldre tunnelbanevagnarna med, accelerationen alltså.

- Här finns det ett ljudklipp när ett C20-tåg bromsar in. Härligt!

http://www.aftonbladet.se/vss/wm/asx...29tbana,00.asx




Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 22:18   #62
sjonas
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Solna , Sweden.
Inlägg: 289
Standard

Hej
Jag åker tunnelbana varje vecka så jag tycker faktiskt att C20 är både mysigare och mjukare att åka i så C20 gillar jag mäst![8D]

Mvh Jonas


Jonas älskar Tåg & Flyg!
sjonas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 22:23   #63
Kalle Lj
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 123
Standard

NAckdelar Med C20:
  • C20 är fulare än Cx(enligt mig)
  • man mår illa av att åka C20
  • Äckliga förger på innredningen
  • bromsar hackigt
  • irriterande singnal när dörrarna stängs
  • Betydligt större risk för att bli klämd i dörrarna
  • saknar "mitt stolpe"
  • mindre möjligheter att variera vangnlängder efter behov
  • rent utsagt opersonliga

KAlle


Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 23:03   #64
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Det där var knappast några "nackdelar".
Snarare mest vad du personligen tycker.

Själv mår jag inte illa, så det är mest personlingt det där.
Men mittstolpar är en nackdel, men det kommer nog det också - förr eller senare!

Eftersom ett C20-tåg motsvarar cirka 3 Cx vagnar (2.7 var det väl).
Borde man kunna köra ett tåg som motsvarar ca 3 vagnar, ca 5.5 vagnar och ca 8 vagnar. Räcker inte det?





Med vänlig hälsning Pson


X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-02, 23:14   #65
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pson

Men mittstolpar är en nackdel, men det kommer nog det också - förr eller senare!

Med vänlig hälsning Pson


X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Nej. Mittstolpar kommer inte installeras i C20.

Mvh Mikael R / http://marc.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 07:46   #66
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Mikael

Citat:
quote:Originally posted by Pson

Men mittstolpar är en nackdel, men det kommer nog det också - förr eller senare!

Med vänlig hälsning Pson


X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Nej. Mittstolpar kommer inte installeras i C20.

Mvh Mikael R / http://marc.fateback.com

...Av den anledningen att Connex/SL resonerade så att om man installerar mittstolpar så kommer det bli betydligt mer ljud i C20...



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 14:18   #67
JenzA
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , .
Inlägg: 61
Standard

Värst vad mycket ni vet om Tunnelbanan fast ingen av er jobbar på Tågia Eller Connex/SL kanske jag ska tillägga..

http://www.heidling.com http://msts.heidling.com
jens@heidling.com jens@tagia.se
JenzA besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 15:20   #68
Richard
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 549
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

Kvarne jag vet inte vart du har hört dom upgiftrerna men det jag har hört när jag jobbar är att C20 inte kommer att få någon stolpe pga. att vestibulen då inte komer vara tillreklit lät åtkomlig för bla. rulstolar och barnvangnar som man ju ställer på andra sidan.
(Där dom förövrigt inte ska stå i och med det att det fins särskilda platser för det t.ex längst fram brevid enkelsättet och i leden? inte för att jag vet hur dom ska ta sig dit men det finns dom som lyckas)
Nä man borde ta bort fyra sitt gruper per vangn för rulstolar,barnvangnar och cyklar.
Ja Cyklar är faktist tilåtna att ta med sig på både Saltsjöbanan och tunelbanan visa tider på dygnet.

JenzA du misade mig jag jobbar och plugar inom Tågia AB
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 16:34   #69
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Har för mig att det sas för väldigt länge sedan...är inte alls säker på den uppgiften, men antog att de var därför....[:I]



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 16:47   #70
Richard
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 549
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

Ok.
Har föresten lämnat in ett förslag till ersätning för mitt stolpen det är tre fyrkanter i rör profil av sama typ som fins i dom nyaste C20 vangnarna det är då en litten fyrkant i mitten ca 3-4dm i diameter sen kommer en störe ca 8-12dm och till sist den största ca 15-17dm i diameter.
deta medför att vart du än står i vestibulen så finns det altid ett räke i taket att fåtag i.
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 18:33   #71
Decibel
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 292
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Seriöst , kan inte författaren till denna tråd be nån ansvarig låsa den.

Det går fram och tillbaka, hela tiden, vissa ger sig inte , och andra kör på. Det kommer aldrig ta slut, bara nya gungningar fram och åter i nya aspekter.

Våga erkänn att ni har fel nångång, eller betona att det är era åsikter och inte värdslig fakta.

Snacka om sandlåda

// Håkan

I can see clearly now, the brain is gone...
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 18:50   #72
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Jag är författaren! Men jag kan inte låsa den!

Ser dock ingen anledning att låsa den än då den inte direkt har spårat(ja jag var tvungen ) ur helt än!
Alla har vi olika åsikter, men att låsa denna tycker jag nog inte behövs...

Självklart så är det slutligen Admins som gör den slutliga bedömningen och jag kommer självklart att rätta mig efter dem....[8D]



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 18:57   #73
TÅG503
Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard

Hej
Hörde någonstans att de ska sätta in små stänger i taket vid dörrarna på C20 istället för mittstången.
Micke
TÅG503 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 19:46   #74
Kalle Lj
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 123
Standard

Takstången finns redan (på vissa C20) tror jag iaf... Men den är ändå inte till så stor nytta, ´man ramlar ändå hit och dit medans man mår illa...


KAlle


Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-03, 20:22   #75
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Citat:
quote:Originally posted by JenzA

Värst vad mycket ni vet om Tunnelbanan fast ingen av er jobbar på Tågia Eller Connex/SL kanske jag ska tillägga..

http://www.heidling.com http://msts.heidling.com
jens@heidling.com jens@tagia.se
Vad spelar det för roll? Vi kanske har våra kontakter? Min farsa kör både buss och spårvagn. Och det är ju inom SL/Connex.

När det gäller mittstolpar i C20 så har Kvarne helt rätt i det han säger. Mittstolpar i C20 skulle leda till vibrationer och oljud eftersom vagnskorgen då inte kan röra sig på rätt sätt. Det stod i Stockholm City i veckan. Och det var inte första gången jag hörde om det.

Stången som idag finns i vissa av C20:s vestibuler är inte en särskilt bra lösning. För vissa personer sitter den på tok för högt upp. Men det kommer inte på tal att sänka dem då långa människor kan slå i huvudet...Det får helt enkelt bli en annan lösning...

Mvh Mikael R / http://marc.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
tack till stw och alla ni andra... jswmusic Trainz - Allmänt om Trainz 5 2005-03-02 14:09



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009