![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Tack för dina kloka ord LasseJ, det är skaparintresset och glädjen som driver byggandet framåt... Positivt med det är massa saker, man har roligt, man är engagerad, man har inspiritation mm mm... Negativt kan möjligtvis bli att man drar igång för många projekt samtidigt och nu pratar jag bara för mig själv... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Känns gott ha ditt stöd Mats.. du har ju en del i att min lilla modell börjar likna något. Men ditt egna lok verkar ju riktigt lovande det med ju!!
Viktigast är ändå inte att det man bygger blir klart, viktigast är man har kul under tiden. Men det är ju alltid en bonus om det blir klart. Trist om man inte förstått det ![]()
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() ![]() Jag ber om ursäkt för mitt inlägg, de va rätt klumpigt, de va inte så illa menat, ja va nog lite "trött" ![]()
![]() |
#19 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
Ursäkten godtagen ![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Hedersmedlem
|
![]()
Det är dax nu at börja texturera loket, det är inte så att någon råkar sitta o trycka på bra bilder på ett Du-lok?
![]() ![]() Strömavtagaren har jag inte riktigt bestämt mig för om det ska vara den här typen, eller om man ska välja den med enkel isolator i varje hörn... Jag har inte riktigt pejl på när den här byttes ut till den senare, nån som vet? Och, varför byttes den ut, standardisering? Senast redigerad av Mazz den 2005-10-24 klockan 02:34. Anledning: glömde minska storleken på bilden.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Kanske verkar konstig men modellen ser helt verklig ut!(fösta gången jag kollade i tråden trodde jag detta handlade om riktig järnväg)
Underbart!
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Håller med, det är en GRYMT snygg modell! Kanske blir favoriten bland brunlok (förutom Ma och D).
/Jonatan
![]() |
#23 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]() Citat:
![]() Väldigt snyggt!
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Och detta är till MSTS? Isåfall längtar jag mer efter det färdiga resultatet.
![]()
![]() |
#25 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack för de snälla kommentarerna!
Ja, loket är avsett för MSTS. ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-10-26 klockan 12:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har inte kunnat kommentera bilden, då jag haft problem att få upp hakan och sluta dreggla...
Loket ser helt fantastiskt bra ut! Nu börjar vi prata verkliga modeller, men det gör mig samtidigt väldigt undrande... Har du testat det? Funkar det bra i MSTS?
![]() |
#27 |
Hedersmedlem
|
![]()
Nej Pierre, det är inte testat i MSTS än... Bilderna är bara renderade bilder, så finish etc blir ju MSTS-standard sen. Texturer ska dock vara foto-baserade helt o hållet.
Polygon-mässigt är det inget monster, har så som bilden visat just passerat 10000 poly, då ska koppel, några handtag, hyttdetaljer, strömavtagarna färdig-modelleras, samt takdetaljer till. Strömavtagarna väljer jag nog den lite nyare typen, de flesta bilder från förr eller ännu längre sen har den typen som har en isolator i varje ben. Gynnsamt då att den kostar mindre polygoner. En jämförelse med de svenska lok som vi idag har, så ligger detta med mer polygoner än dessa, typiskt för de mer väldetaljerade är mellan 8000 och 12000. Dock är endast Kustpilen, vad jag hittat, LOD-ad. Det här loket avser jag at göra åtminstonde 3 LOD-nivåer. Plogbillarna är jag inte heller nöjd med, dom ska göras om. Så, jag är inte orolig för att loket ska fungera bra i MSTS, men på ner-sidan som ni vet, har jag ju lite fler projekt på gång. GDSJ är den som absolut ska ut först, sen är det några personvagnar, som kommit längre än D-loket, som ska ut först. Senast redigerad av Mazz den 2005-10-28 klockan 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
Fantastisk Mazz. Det mest värklighetstrogne jeg har sett hittils när det gjelder proporsjoner. Det ser helt ekte ut.
Jeg skulle ønske du gikk for typen av strömavtagare der övre halvdel lutar innåt. For meg er det selve symbolen på svenske el-lok slik jeg kommer ihåg dom när dom gikk forbi her i Halden på sent 50-tal og tidlig 60-tal.
![]() |
#29 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack Claes! Ja, det är den bygeln jag också känner är den mest attraktiva, så den ska det bli.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag var för nån vecka sen och fotade D-lok, dock under mediokra väderleksförhållanden, snöblandat duggregn... hu.. Så, bilderna blev väl kanske inte världsbäst, men det ordnar sig säkert... Kunde inte hålla mig, utan va tvungen att se hur det blev. Det är ju dessutom mina första textureringsövningar på fordon, så lite stapplande är det...
![]() Färgerna blev som ni ser lite varierande, lite knäppa ljusförhållanden var det... Ingen av dom kanske är fel, men man får väl bestämma sig... Det blir samma bruna färg över hela loket, jag lovar... Hade tänkt nu att i första hand texturera up loket, så man kan få ut det på spåret sen innan jag fortsätter modellerandet. Som vanligt, höll jag på o säga, så är det lite "torka" vad gäller tak-bilder... Raka uppifrån, lixom lite knepigt at få med sig sån hög stege... hmm... Senast redigerad av Mazz den 2006-02-08 klockan 23:18. |
![]() |
![]() |