Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-09, 01:01   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard Fel vid vridning av objekt

Jaha, nu är jag igång igen. Inte det lättaste att hita en rubrik för, men här är i alla fall mitt problem.
Jag använder STW's buffertar på min vagn, och ena sidan blir bra. Tyvärr så händer något när jag roterar/mirror (har provat båda) bufferten och kopplet för att fästa det i andra änden. Bufferten blir liksom genomskinlig. Svårt att förklara, men det verkar som om vissa polygoner försvinner. Har haft samma problem förut men jag minns inte hur jag löste det.

mvh .... Mats

Rätt


Fel


MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 13:26   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är nån bug med mirrorfunktionen i gmax. den flippar vissa polygoner så att normalen pekar åt fel håll. Om Du går in på editable mesh - polygon - flip normals, så kan du markera alla felvända polygoner (titta innifrån!) och klicka på "Flip normals".


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 13:34   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack så mycket, det ska jag prova!
Vi får väl se ifall jag får till det.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 17:25   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

testa att istället för mirror, ta rotate och rotera 180 grader (om det inte fungerar i ena riktingen så testa med den andra, positiv/negativ). En annan sak som är mycket värd att pröva först, ta mirror först, innan du flyttar objektet till andra sidan vagnen. Där har jag märkt diverse problem när man först flyttar över 0 linjen i någon rikting och sedan tar mirror.

på så sätt slipper man ha flipped normals i gmax.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 18:12   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Äntligen !!
Tillslut har jag lyckats med att rotera bufferten. Jag har hela tiden roterat i top-vyn, alltså runt Z-axeln. Nu provade jag i left istället och roterade runt Y-axeln, då fungerade det.

Ett steg närmare .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-15, 19:53   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det känns så "gôtt" när man lyckas göra rätt i gmax att man blir alldeles lyrisk, eller hur?
Göttebörg


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur foga samman två objekt? (Gmax) MatsH 3D-design - Trainz 5 2005-04-13 18:49
Begränsning av objekt????? Pierre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 5 2003-03-25 18:16
Nya objekt från Tomas finns för nedladdning... Janne 3D-design - Trainz 2 2002-12-02 16:09
Sammanfogning av objekt i Gmax/3D studio? Mikael 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 2 2002-06-01 17:57
Höja/sänka objekt i editorn? Mikael Trainz - Allmänt om Trainz 0 2001-12-23 21:12



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009