![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
|
![]()
Idag besökte jag den mycket intressanta linbanan mellan Forsby Kalkstensbrott och Köping. Här kommer 10 bilder och lite fakta.
Banan byggdes mellan åren 1939-1941 av företaget Nordströms Linbanor åt Köpings Cementfabrik (Dåvarande Skånska Cementaktiebolaget). Banan togs i drift i Januari 1941 och är 41,2 kilometer lång. Längs banan finns det 235 bockar (Stolpar), tio vägskydd, tolv spännstationer för bärkabeln samt tre vinkelstationer. I Juni 1997 lades banan ned, men underhålls ännu och provkörs med jämna mellanrum. Lite fakta om delar på banan: Stationer Från Köping och söderut så kommer stationerna i denna ordning: 1. Köping, ändstation samt drivstation för den första sträckan. 2. Granhammar, denna station har ingen drivning, utan banan ändrar endast riktning här. Stationen är obemannad under drift. 3. Malmberga, banans centralstation med drivning åt både norr och söder samt vinkling. 4. Knotberget, även denna är utan drivning och bemanning, precis som Granhammar. 5. Forsby, södra ändstationen där lastningen sker, drivning upp mot Knotberget. Linor Banan är byggd i tvålinesystem. Det innebär att den har en stillastående bärkabel överst. Under denna så hänger draglinan som korgarna fäster sig själva i genom ett friktionslås. Inne i stationerna hakas vagnarna loss och körs fram med hjälp av en transportörkätting till nästa draglina. Bockar (stolpar) Bockarna är gjutna i cement, men ihåliga med trappor inuti så att man kan utföra reparationer. Överst ligger barkabeln i en kabelsko, undantaget de fem bockarna över Hjälmaresund där de vilar på en serie hjul som tar upp tyngden bättre, spannen är där över 500 meter långa och linan går ned 20 meter mellan dem. Själva bockarna är där 48 meter höga. Kabeln kan röra sig lite beroende på värme och belastning. Längre ned finns en bygel för bärkabeln där den ligger då ingen vagn är i närheten. Vagnarna berättar jag inget om, konstruktionen syns rätt bra på en av bilderna ![]() 1. En bock vid Västermo. 2. Knotbergets vinkelstation. 3. Malmberga. Tornet i mitten innehåller tyngder för att hålla draglinan lagom spänd. 4. "Linjebild" vid Västermo. Ett vägskydd skymtar längre bort. Notera Fiskgjusen som sitter på bärkabeln. 5. Närbild på en vagn. När banan inte är igång så hänger vagnarna i "tömläge" för att det inte ska samlas vatten i dem. Senast redigerad av Kristian den 2006-12-27 klockan 19:48. |
![]() |
![]() |