Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-09, 16:41   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk.
Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk.
Det spelar ingen roll hur utvecklat skript språket är. Det kan vara LUA (som jag känt till långt före RSDL var på tapeten) eller C/C++ eller Pascal eller Aurans GS. Det är inte där problemet ligger. Det är väl mera vad RW tillåter oss att göra? Det finns knappast något öppet användargränssnitt för oss programmerare. Det ligger på samma nivå som t.ex. Microsoft Word, som ger oss tillåtelse att kalkylera/ta beslut med enbart inbyggda funktioner.

KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka.

Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk.

KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill.
Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den.

Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja!
Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat?

KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt.
Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare.
Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är
att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare.

Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009