![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är....
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-06-30 klockan 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Nej eftersom du gör väldigt svepande uttalanden och är väldigt vag med vad det är du ogillar för något är det svårt förstå dig. Som utvärdering säger du att det är inget att ha men du nämner inte vilka kriterier du bedömer utifrån eller på vilka punkter den faller till föga. Att de som ger ut simulatorn pratar om bästa och mest realistiska får man ta, hör liksom till att man lyfter sin egen produkt till skyarna. Saker som behöver förbättras? Absolut, men vi har bara skrapat lite på ytan ännu och jag gillar upplägget man har gjort och ser stor potential i RailWorks. Att man inte kan skripta signaler kan jag i alla fall dementera, sedan kanske det inte går till på samma sätt som du förväntar dig men det är en annan sak. Och till Visent; bli inte rädd för att några som varit på forumet en tid för en lite högljuddare diskussion. Det hör också till om man har högt i tak att man kan få mothugg och bli ifrågasatt. /Anders Senast redigerad av KMW den 2009-07-01 klockan 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
När det gäller utvärderingen kan jag bara jämföra med övriga simulatorer. Jag använder Trainz (TS2009) som referenspunkt, som har en väl genomtänkt grundmjukvara. Skrapat på ytan, javisst, men jag undersöker direkt vad som ligger mig varmast om hjärtat och inser att RW inte är ett alternativ för mig, d.v.s. möjligheterna att skapa en någorlunda realistisk tågtrafik. Jag tror inte att man kommer att uppnå detta med denna simulatorplattform någonsin. Läs vidare. Skripta signaler? Här kan det bli stora missförstånd. När andra talar om skript, så talar jag om programmering. Det är inte alltid synonymt. Det finns väl inga direkta svagheter i RW att ge signalerna instruktioner om vad de ska göra, men de är beroende av en tågklarerare (AI-dispatcher) och AI-förare som är opåverkbara. Så grundproblemet ligger i dispatcher systemet. För närvarande kan det bara existera parallell AI-trafik i ett scenario. Det är detta som jag kallar ”scenery simulator” (tillsammans med utmärkt grafik). Försök att få AI-tågen, tillsammans med den manuella föraren, att korsa tågvägar i ett scenario och dessutom få tågklareraren att lägga ut tågvägen vid rätt tidpunkt? Jag ser fram emot ett svar på detta.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-07-07 klockan 16:46. Anledning: Stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk. Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk. Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. /Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk. KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja! Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat? KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
När det gäller AI-trafik i RW vill jag också citera Phil. Begrunda detta.
In this Trainz video clip, the player controls the red locomotive and is completely free to shuttle back and forth along the main line. The AI locomotives use the tracks between the brick portals and interact with the player train at the squeeze points, controlling both the signals and the switches as they work from one end to the other. Detta är en mycket enkel konstruktion för en tågsimulator. Men fungerar den i RW? http://www.youtube.com/watch?v=tf9GfsWC9iA&eurl=http%3A%2F%2Fforums%2Eukt rainsim%2Ecom%2Fviewtopic%2Ephp%3Ff%3D306%26t%3D95 157&feature=player_embedded EDIT: Svar på frågan (med motivation) kan ges i denna tråd.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-07-09 klockan 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
|
![]()
Tack för den informationen svenolov. Jag har inte hunnit sätta mig in i AI men i klippet var det väldigt tydligt åskådliggjort.
__________________
_____ Visent. - Det är bara döda fiskar som följer med strömmen... |
![]() |
![]() |