![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Amerikanska tåg har väldigt mycket slack i kopplen vilket gör att det kan skilja flera meter i tåglängd om tåget är sträckt eller ihoptryckt. Amerikanska lokförare brukar ofta säga något i stil med "Dynamos is dynamite", dynamisk broms är dynamit. Fel använd är den livsfarlig. Men sen är det som du säger, i RW är den dynamiska bromsen i princip värdelös. Så bättre fysik vad gäller bromsar hoppas jag på (En s.k. bail off-funktion vore ju drömmen, men det lär väl knappast komma i RW..), eftersom det i princip är nödvändigt för att över huvud taget kunna köra ett långt tåg och lättare vagnar då lätt kan tryckas av spåret av tyngre vagnar om man är oförsiktig. Nyckeln till att ta ett långt och tungt tåg ner för en brant lutning, är att hantera bromsarna mjukt och fint och låta tåget tryckas ihop mjukt. Jag brukar sänka bromsledningstrycket med ca 6-7 PSi till en början och eventuellt sänka trycket mer med 2 PSi åt gången, till dess att jag känner att dynamisk broms runt 40-60% och tågbroms håller hastigheten. Kommer jag till ett flackare parti, drar jag helt enkelt tåget bromsat över partiet. Det är ungefär som det går till "in real life", när de bromsar tåg ner för långa backar och jag tror inte de oroar sig särskilt mycket för att bromsarna ska brinna upp... Problemet med att köra på det sättet i RailWorks, är att fysiken är katastrofal. Dynamiska bromsen har inget set up-läge, lokets bromsar går inte att lossa oberoende av tågbromsen, tågbromsen är för snabb att ansättas och lossas, osv.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
|
![]() |
![]() |