![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#27 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad). Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970. Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG). I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet. 1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet... Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg... |
|
![]() |
![]() |