![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94. Citat:
Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok. Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg. Utopi kanske, men det är vad jag vill se.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-02-10 klockan 00:38. Anledning: stavfel som vanligt i stridens hetta:-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
![]() Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt. Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom. Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med. Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket. Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här. Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt. Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till. I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt. I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende. DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar, dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
DONJ är väll även byggt med DEM-data?
![]() Såfall är det ju snyggast att använda DEM-data i övriga rutten också? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Ja, DONJ är byggd med DEM data mha TransDEM. Tyvärr fick jag lov att dela upp den i två TransDEM banor pga mängden Google map data som ligger under banan - TransDEM kraschade... men sen är det ihopslaget till en bana med ett mindre misspass - som nu orsakar den problematiska backen i Brattfors.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
![]() Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med! Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat. Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential! Ack ja, det blev lite tankar från roten igen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Skillnanden mellan 1930-1970 var dock ur DONJ synpunkt inte stor - till stor del är det samma vagnar och lok som trafikerar 1969 som det var 1929... det är bilarna som ändras samt att Ockelbo växer som skiljer sig.... samt att stambanan och Ostkustbanan slutar trafikeras av ånglok, elektrifieras och kör med D och sedan Da lok och till slut Rc lok. Jag vet inte vilken tidsperiod som är mest intressant för folk att bygga här. Jag har en känsla av att många är lite yngre och därmed kanske vill bygga modernt och köra Regina och X40? Många vill ju gärna köra det de växt upp med - det är väl bara vissa av oss som är lite felkodade så vi väljer äldre tider. ![]() En fråga som jag ställer mig är om det kanske inte vore lättast att utgå från BHJ och modernisera denna? Upp med kontaktledning över hela banan och du har något som kan motsvara modern tid ifall du slänger dit Regina som pendeltåg. Alternativt så har vi kvar bibanan utan el och kör Itino på den för moderna tåg eller Y7 om man vill vara lite retro. Huvudbanan elektrifieras och får en portal i vardera änden som kan skicka in lok för lite mera trafik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Om det finns intresse av modulbygge så har jag två moduler som kan vara av intresse. Själv känner jag inte att jag har tid att vara projektledare för ett banprojekt, men jag bidrar gärna med en banstump som jag byggt och kan bygga på om jag hinner, eller som någon kan bygga vidare på.
Den första modulen är av WNJ, det ligger en version av den i downloaddelen. Den är ju inte färdigbyggd, men det är något att utgå ifrån. En kort bit SJ-linje, elektrifierad, och sedan WNJ's bana till Forsvik. Har även slängt in en påhittad station som jag döpte till Torpa på vägen, men den kan ju tas bort. Har även en version som jag inte har släppt där linjen till Kvarstad är utlagd och bangården där är färdigbyggd med STW-Tomas' växelpaket. Tidsepok 1930-1950 sommar. Den andra banan är ett eget ihopkok där jag ville ha en ordentlig bana att använda mitt signalsäkerhetspaket på och som var tänkt att släppas om det skulle bli "färdigt" någon gång. Som det ser ut nu så finns två stationer och en hållplats. Stationerna är avbyggda från verkliga förebilder, den ena är Strömstad, slutstation på linjen belägen fint vid havet, där är bangården utlagd (endast Tomas växlar är använda) några vägar har börjat läggas ut och höjdkurvor är gruvuthuggna. Sedan kommer massor av tomma baseboards innan nästa station som är en avbild av Tranås, en stambanestation med förbigångsspår pch godsmagasin. Där är staden hyfsat färdig och linjen bortåt är utformad och ganska färdig i någon kilometer. Därefter kommer en hållplats och så går banan vidare tills den tar tillfälligt slut där nästa station skall stå, som jag ej har bestämt vilken det skall vara än. Tanken var att skapa en 1920-30-talsbana, en sidolinje hos SJ med passagerar- och godstrafik, grönsakerna skulle huvudsakligen vara Greenerys och ett tallpaket som jag hittat m.h.a. Ekan, tror jag det var. Jag kan säga redan nu att den inte kommer att kunna användas för MP. Är det något som låter intressant?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Det jag i min fantasi tänker mig lite smått utan att ha tillgång till kartor eller liknande just nu är följande:
Om man bygger med DONJ som bas så bygger man österut mot kusten och Gävle precis som svenolov skrev här ovanför. Tidsperioden är på 70-talet där DONJ såfall är en bana som ständigt lever med nedläggningshot och endast har ett par persontåg per dag (och möjligen några godståg?) . Från ändstationen på DONJ går en och elektrifierad system M bana öster ut mot Gävle. Och i Gävle fortsätter någon form av stambana norrut även denna elektrifierad dock med system H och halvt spår röjda stationer. I Gävle skulle då finnas ett järnvägsmuseum och en lokförareskola och kanske en större bangård. Detta är bara lite snabbt ihop skrivna ideér på tåget hem från Malmö. Så kom gärna med synpunkter och fler förslag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad). Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970. Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG). I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet. 1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet... Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Debatten är mycket intressant men fokuserar för mycket om för lite om de problem som finns om banor. Och dom finns och är dessvärre svåra:
Många förespråkar byggandet av kaliber jättestor i kollektiv samverkan. Tanken är god men kommer en sådan bana någonsin ut i helhet. Och vem kan ta ner den och installera alla filerna. För tre kvarts år sedan gick jag ut med svensk cabbana, komplett i alla avseenden. Den tog mig f ö ett och tre kvars års flitigt byggande och inbringade en (1) stycken kommentar. Banan var fem mil lång, 360 mb stor och innehöll 160 cdp-filer – det är drygt 30 cdp-filer per mil. 30 cdp/mil är nog en bra tumregel kan jag tänka mig. Bara ett par dagar efter att den lagts ut var den bortglömd – drunknad i TRS-djungeln (hur det nu går till). Storleken är ett problem, det andra problemet är den obefintliga marknadsföringen. De problem som Benkegbg och Spyfrog utförligt redogjort för bör vi dessutom vara uppmärksamma på. Storleken kan man delvis rå på med hjälp av svångremsmetoden och ett moderniserat distributionssätt. Gör med andra ord inte för stor bana, fem mil är långt bara det. Banan kan uppdateras under förutsättning att en fullt körbar bana ligger som grund. Jag skall vidare inom kort (hoppas jag) lägga ut en uppgradering av svensk cabbana. För klara av att skicka ut och lägga in 150-180 cdp-filer ämnar jag packa ihop dem i 6 cdp-filer som sedan packas in i en zipfil. Tanken om den kollektiva banan är spännande under förutsättning att den inte är för stor. Banan kan ju successivt uppdateras. För en ansvarig gäller att foga ihop olika viljor och planera hela tiden för ett pågående bygge. Time out-er och semestrar skall överbryggas. Demokratin skall hållas vid liv. För en tid sedan föreslog jag Svenolov att föra ihop våra svenska manualer under gemensamt tak. Tanken var en förbättrad marknadsföring. Svaret var att STL har andra planer. Att de handlade om en nedläggning kom som en fullständig överraskning. Sånt är inte bra. Så vitt jag förstår är den enda möjligheten till marknadsföring genom vårt Forum. Man skulle exempelvis kunna dela upp Trainz/Allmänt i viktiga underrubriker såsom svenskt signalsäkerhetssystem, Svenska manualer, Svenska banor etc med förbud mot inlägg så att uppdateringar möjliggörs. Kommentarer m m i vanlig ordning på annan plats. Ett särskilt problembarn är vår Download-del. Den består i dag av 51 sidor som innehåller 989 ämnen, d v s godis. Hur få Download överskådlig? Långt inlägg – förhoppningsvis mitt enda. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
- Vi skulle kunna anväda DONJ. - Samtidigt som 70-talet är en period där jag har fått uppfattningen att vi man täcker en stor skalla fordon med allt från äldre ellok (och även ångtåg?) till dom då toppmoderna Rc loken. Samtidigt som mycket äldre rullade matrial användes. - Fjärrblockering var på ständig fram marsch, samtidigt som det fanns kvar små charmiga banor med Tåganmälan. - Ett samhälle föreställande 70-tal skulle ganska enkelt kunna ändras till 2000-tal om man så vill. Personligen tycker jag ditt förslag med Ostkustbanan såfall mellan Gävle - Söderhamn, som då ansluter till Norrsundet på DONJ. Som en lämplig sträcka att börja bygga någon form av. Vad tycker ni andra? Det känns som vi får försöka enas om något så detta projekt inte bara blir diskutioner som sedan rinner ut i sanden. |
|
![]() |
![]() |