![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Efter drygt års dagligt arbete har jag gått i mål med dels DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg); dels Dalslands kanal - två banor i en och samma bana.
Banorna har byggts enligt DEM-metoden, vilket skapat problem med höjderna eftersom Radio Mobile mäter de täta skogarnas trädtoppshöjd och sjöarnas i stort sett verkliga höjd. Mellan mark och vatten har 10-20 meter höga stup skapats. Det har gått åt träd och vattenytor, som frestat på grafikkortet. Det handlar kanske om 50.000-100.000 träd, kanske fler enligt ett grovt överslag jag gjort. För att klara detta har jag använt mig av viss standardisering. Men det anmärkningsvärda är slutsummeringen: DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg): Järnvägen från startpunkt Mellerud till målpunkt är enligt Trainz-mått 4 mil + 4.493 meter. I verkligheten är DVVJ sträckan Mellerud - Bengtsfors 4 mil + 3.779 meter. Differensen på 714 meter torde bero på stora problem i Trainz med sträckan Billingsfors - Bengtsfors östra Dalslands kanal: Från Österbosjön (startpunkt) till Lelången (målpunkt före Bengtsfors-slussarna) stiger kanalen i Trainz 40,93 meter. I verkligheten är stigningen samma sträcka 41,7 meter, således en differens på 0,77 meter! Första målsättningen har varit att bygga DVVJ Mellerud-Bengtsfors och parallellt Dalslands kanal. Den andra målsättningen är att inte ett enda kuid-nummer skall saknas när banan inom kort läggs ut i Forum. Således har jag sparat varenda cdp-fil alltsedan banbygget påbörjades. Dessa har förts samman i ett paket. En viss reservation för de inbyggda objekten. Bilden är från den s k 20:e slussen där den svängbara järnvägsbron har konfigurerats så att järnvägssignalerna och bron stämmer överens. LAns Tor V och Bjornl:s Norrsundet avvaktar fri passage. Banorna är klara liksom paketet med cdp-filer. Nu återstår finlir och test i annan dator samt att producera manualen. Sen åker banorna ut. Nisse |
![]() |
![]() |