Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-01, 14:37   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard DVVJ på gång

Efter drygt års dagligt arbete har jag gått i mål med dels DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg); dels Dalslands kanal - två banor i en och samma bana.

Banorna har byggts enligt DEM-metoden, vilket skapat problem med höjderna eftersom Radio Mobile mäter de täta skogarnas trädtoppshöjd och sjöarnas i stort sett verkliga höjd. Mellan mark och vatten har 10-20 meter höga stup skapats.

Det har gått åt träd och vattenytor, som frestat på grafikkortet. Det handlar kanske om 50.000-100.000 träd, kanske fler enligt ett grovt överslag jag gjort. För att klara detta har jag använt mig av viss standardisering.

Men det anmärkningsvärda är slutsummeringen:

DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg): Järnvägen från startpunkt Mellerud till målpunkt är enligt Trainz-mått 4 mil + 4.493 meter. I verkligheten är DVVJ sträckan Mellerud - Bengtsfors 4 mil + 3.779 meter. Differensen på 714 meter torde bero på stora problem i Trainz med sträckan Billingsfors - Bengtsfors östra

Dalslands kanal: Från Österbosjön (startpunkt) till Lelången (målpunkt före Bengtsfors-slussarna) stiger kanalen i Trainz 40,93 meter. I verkligheten är stigningen samma sträcka 41,7 meter, således en differens på 0,77 meter!

Första målsättningen har varit att bygga DVVJ Mellerud-Bengtsfors och parallellt Dalslands kanal.

Den andra målsättningen är att inte ett enda kuid-nummer skall saknas när banan inom kort läggs ut i Forum. Således har jag sparat varenda cdp-fil alltsedan banbygget påbörjades. Dessa har förts samman i ett paket. En viss reservation för de inbyggda objekten.


Bilden är från den s k 20:e slussen där den svängbara järnvägsbron har konfigurerats så att järnvägssignalerna och bron stämmer överens. LAns Tor V och Bjornl:s Norrsundet avvaktar fri passage.

Banorna är klara liksom paketet med cdp-filer. Nu återstår finlir och test i annan dator samt att producera manualen. Sen åker banorna ut.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild DVVJ.jpg (160.4 KB, 191 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009