Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-11, 11:02   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Varför hade de bakre två kopplade axlarna fjädrarna nedtill medan den främre har fjädern upptill, andra axel är tydligen drivaxeln och måste vara ofjädrad.
Hade detta något med gångegenskaperna att göra? E2 var tydligen ett lok med goda gångegenskaper. Kanske Korvtiger vet ?
Inget hjul är ofjädrat, den är bara skymd bakom hjulet uppe.

E-lokets goda gångegenskaper är bl.a inneliggande cylindrar, rörelserna samlas mot mitten av loket och skapar en lugnare gång. De mittre hjulen har dessutom en god sidoförskjutningsmöjlighet, så loket fungerar bra på kurviga banor vilket t.ex. B eller Sb inte gör i samma grad. E är därmed snällare mot spåret än vad B/Sb är på en kurvig bana.

Med inneliggande cylindrar blir dock utsmörjningen lite bökigare...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Runa.jpg (116.5 KB, 142 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-03-11 klockan 11:10.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009