![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
E-lokets goda gångegenskaper är bl.a inneliggande cylindrar, rörelserna samlas mot mitten av loket och skapar en lugnare gång. De mittre hjulen har dessutom en god sidoförskjutningsmöjlighet, så loket fungerar bra på kurviga banor vilket t.ex. B eller Sb inte gör i samma grad. E är därmed snällare mot spåret än vad B/Sb är på en kurvig bana. Med inneliggande cylindrar blir dock utsmörjningen lite bökigare... Senast redigerad av Mazz den 2018-03-11 klockan 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tack Mazz för denna utmärkta förklaring och bild.
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Fin modell Vovven och makalöst snygg textur Ekan!
![]() Senast redigerad av rely den 2018-03-11 klockan 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Haha, ja det kan jag mycket väl tänka mig... E-hojjen är egentligen en väldigt bra övningsmaskin, goda resurser för att förlåta misstag av en ovan eldare, mycket gott om utrymme i hytten på E2 som gör att fler än bara lokpersonalen får plats. Och som sagt, man får plats mellan ramarna oxå...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
... som grund har jag tillämpat lite arbete på 1184, med lite ljusare boggier och skönjbar blånering av pannan. Tack Ekan, Mazz och vovven.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Och nu är också B loken omtexturerade av Ekankal:
![]() ![]() ![]() Räknar med att släppa dem imorgon....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... som jag kan tänka mig hade blivit ett önskelok för de kurviga och krokiga malmbanorna. Malletlok var ju idealiska för denna typ av banor (som i Schweiz). R-loket med sin 5-axliga stela boggi ställde nog till huvudbry för maskinbyrån. Men elektrifieringen gjorde slut på dessa stolta drömmar.
Jag har kluddat lite så att detta fantasilok blir i min smak - förlåt mig mina synder, Ekan och Vovven !
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |