|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-03-31, 16:16 | #11 |
Member
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
|
Lite svar då:
> Är det möjligt att bygga långa rutter 30-40 mil i SST? Förutsatt att man har bandata och all annan nödvändig info... Yes. Absolut. Tror vi. Skämt åsido, det har inte testats än, men vi kommer ha ett system för dynamisk inladdning av data efterhand som man kör vilket möjliggör en sådan rutt utan att man sitter med 4GB RAM. Exakt hur detta ska fungera är inte helt klart, det kommer troligen inte vara igång till första releasen, utan då är det maskinens minne som sätter gränsen. > När man kör t.ex Jönköping-Nässjö, är det då bestämt i förväg vad som kommer hända utmed linjen gällande möten, signalfel e.t.c eller kan detta slumpas fram från gång till gång? Händelsehanteringen är inte heller detta något som kommer vara fullt utvecklat till första releasen. Eftersom man normalt sett vill ha kontrollerade förhållanden inom forskningsexperiment och simulering för utbildning så är "slumpning" nog inget som vi kommer ha inledningsvis. Man kommer beskriva ett scenario utifrån ett antal "triggers" och "actions", dock kan man tänka sig vissa typer av dynamiska skeden eftersom man trots allt interagerar med simulatorn under körning. Men det finns egentligen ingenting som hindrar att man lägger in vissa slumpfaktorer här och där. Det är nånting som vi kan titta på längre fram. > När det gäller tågmöten, är det tänkt att man då kommer se ett mötande tåg/lok eller kommer mötet att ske på ett förenklat sätt grafiskt sett? Klart att man ska se tåget! Just nu har vi dock inga tågmodeller att visa, vi får se om vi får till något fram till releasen. > Är det tänkt att SST ska inkludera autentiska ljud från lok och ATC-panel och liknande ljud? Absolut. I ett annat, lite mindre simulatorprojekt som jag själv i princip utvecklat så har jag använt mig av film från pendeltåg för tågljud och genererat ATC-ljud utifrån specifikationen av dessa samt jämfört med filmen. Det ger ett ganska bra resultat. För SST kommer vi nog lägga ribban betydligt högre och ha separata ljudsystem för bromsljud, motorljud, ATC/ETCS osv. Dock oklart hur mycket av detta som kommer hinnas med till första releasen. /Jimmy |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 31 | 2003-05-23 11:51 |
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! | Olaf Lindström | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 9 | 2003-03-24 09:53 |
VHJ närmar sig release | Banbyggarna | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 56 | 2002-10-05 07:08 |
Mafia mkt nära release | Kvarne | Off-topic | 19 | 2002-09-06 12:01 |