Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-31, 16:16   #11
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Lite svar då:

> Är det möjligt att bygga långa rutter 30-40 mil i SST? Förutsatt att man har bandata och all annan nödvändig info...

Yes. Absolut. Tror vi. Skämt åsido, det har inte testats än, men vi kommer ha ett system för dynamisk inladdning av data efterhand som man kör vilket möjliggör en sådan rutt utan att man sitter med 4GB RAM. Exakt hur detta ska fungera är inte helt klart, det kommer troligen inte vara igång till första releasen, utan då är det maskinens minne som sätter gränsen.

> När man kör t.ex Jönköping-Nässjö, är det då bestämt i förväg vad som kommer hända utmed linjen gällande möten, signalfel e.t.c eller kan detta slumpas fram från gång till gång?

Händelsehanteringen är inte heller detta något som kommer vara fullt utvecklat till första releasen. Eftersom man normalt sett vill ha kontrollerade förhållanden inom forskningsexperiment och simulering för utbildning så är "slumpning" nog inget som vi kommer ha inledningsvis. Man kommer beskriva ett scenario utifrån ett antal "triggers" och "actions", dock kan man tänka sig vissa typer av dynamiska skeden eftersom man trots allt interagerar med simulatorn under körning. Men det finns egentligen ingenting som hindrar att man lägger in vissa slumpfaktorer här och där. Det är nånting som vi kan titta på längre fram.

> När det gäller tågmöten, är det tänkt att man då kommer se ett mötande tåg/lok eller kommer mötet att ske på ett förenklat sätt grafiskt sett?

Klart att man ska se tåget! Just nu har vi dock inga tågmodeller att visa, vi får se om vi får till något fram till releasen.

> Är det tänkt att SST ska inkludera autentiska ljud från lok och ATC-panel och liknande ljud?

Absolut. I ett annat, lite mindre simulatorprojekt som jag själv i princip utvecklat så har jag använt mig av film från pendeltåg för tågljud och genererat ATC-ljud utifrån specifikationen av dessa samt jämfört med filmen. Det ger ett ganska bra resultat. För SST kommer vi nog lägga ribban betydligt högre och ha separata ljudsystem för bromsljud, motorljud, ATC/ETCS osv. Dock oklart hur mycket av detta som kommer hinnas med till första releasen.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 11:51
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2003-03-24 09:53
VHJ närmar sig release Banbyggarna Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 56 2002-10-05 07:08
Mafia mkt nära release Kvarne Off-topic 19 2002-09-06 12:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009