Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-06, 22:56   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard Funderingar 3D-byggen framåt

Roar mig en hel del just nu att bygga modeller. Snart dax att ta tjuren i hornen o börja texturera oxå och ut på spåren me grejerna. Under tiden har funderingarna snurrat lite granna, framförallt var är rimliga gränser för antal polygoner... Jag själv har lite ändrat ståndpunkt utifrån vad jag tidigare sagt, t.ex här:

http://217.197.57.186/forum/showthre...6&page=5&pp=10

MadMikes 56000 polygoner för ett lok kanske är ändå lite i mesta laget fortfarande, men rimligtvis kan man idag höja ribban än för 1 - 2 år sedan... Personligen håller jag med Hawk om att hjulflänsar och detaljer är viktigt... Jag har dock inte ändrat ståndpunkt vad gäller att ännu måste man bygga med polygon-medvetenhet. Även om msts klarar 56000 ploygoner, så har ju onekligen marginalerna krympt när man har scener med mycke fordon i...

De saker som jag tycker att en acceptans mot mer poly-rika skapelser har skapat är dels att datorerna som alltid är bra mycket snabbar än vad dom va för 2 år sen, samt att det nu påtagligt finns nya simulatorer runt hörnet... Även om man å en sida kan tycka att man inte ska ta ut nått i förskott, så är en försiktigvis bedömning att dessa kommer klara betydligt fler polygonrika scener. Konstigt vore det annars...

De mål jag själv satt upp just nu för mina byggen är ungefär dessa, med ambition att de ska vara trevliga främst för kommande simulatorer och inte lika mycket på msts i gårdagens datorer:
  • ett lok, mindre än 20000
  • en vagn, som rimligtvis används i fåtal, mindre än 8000
  • en vagn, som kan misstänkas förekomma i flock, mindre än 3-4000
Gemensamt för alla kategorier är at dom ska vara lod-ade i minst 3, helst 4 nivåer. Första nivån är en försiktig lod-ning redan på 50m. Försiktig för att man på det avståndet kan se att saker försvinner/uppenbarar sig på ett störande sätt. men, närgångna detaljpolygoner kan man ju skala bort. Nästa nivå kan inträda från 100m osv... Gissar att det blir individuellt beroende på modell och var detaljeringen sitter.

Bifogar en bild från verkstan just nu. Dessa byggen ligger inom dessa ramar, även om personvagnarna har mindre marginaler til 8000 än vad loken har till 20000. D-loket as is now ligger på knappt 7000 och då har jag några detaljer som enskilt slukar 500polys i ren fummel-bygge, ska justeras. En hel del saker ska ju tillkomma som synes.

Så, vad tycker ni om detta resonemang? Är jag för optimistisk och tar ut prestanda i förskott, eller är det vettigt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg verksta_3.jpg (33.2 KB, 157 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009