|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-08-29, 17:35 | #1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Behöver hjälp med skalan.
Gjorde tidigare ett försök med en karta över Solna, se länk nedan.
http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...rchTerms=solna Fick då hjälp av Tomas, som skapade en basemap åt mig. Har nu försökt att använda denna även till lantmäteriets karta, men jag får inte till det med skalan. Se bilder nedan. Ett spår draget. Ett spår med en vagn utsatt brevid en vagn som är med på kartan. Som sagt helt fel skala. Är det några ändringar här nedan som jag kan göra för att få till det helt rätt eller är det en helt ny basemap jag behöver som är anpassad till lantmäteriets karta. Den jag har använt är ju anpassad till den kartan på länken ovan av Tomas. Tror att det är där problemet ligger egentligen, men måste bara fråga om jag kan ändra någonting själv här nedan för att få det att stämma. Basemappen är döpt till. basemap549x444m70 Im-filen till. basemap549x444m.im I configen står det. kuid <KUID:73394:00070> kind scenery region Sweden type Basemap Obsolete-table { } asset-filename basemap549x444m username Basemap70 light 1 description "Basemap 549x444m" trainz-build 2.0 category-class WS category-region-0 SE category-era-0 2000s author Tomas 'Chakz0r' Nordenadler organisation The Swedish Train Workshops contact-email <tomasnordenadler@hotmail.com> <jan_karrback@yahoo.com> <emges@telia.com> <skogen@tripnet.se> contact-website http://www.stw.se license "Copyright © 2003 by The Swedish Train Workshops. All rights reserved." och i readme. README for basemap: This basemap is 549*444 meters. How to use: Assign your own kuid (XXXXX) and a new kuid (YYYYY) in the config for each basemap folder Change the "username" in the config if you want to something so you can identify it in surveyor. For TRS: You can use the "adjust height" button for some easy managing. Texture sizes must be a multiply of 2, 1024*1024, 800*600, 1024*768... Är det möjligtvist dessa uppgifter som ska ändras tro. 549*444 Eller är det en ny basemap jag behöver, som är anpassad till lantmäteriets karta. När jag har använt lantmäteriets karta. Har jag provat med fyra olika inzoomningar. Max inzoomning. 0,25 m/pixel och sedan zoomat ut till 0,5 m/pixel, 1 m/pixel och 2 m/pixel. Får inte till det med någon variant och har nu tröttnat. Hoppas nu på tips från någon av er som har lyckats med detta, vad jag kan göra åt det hela. Men jag misstänker att jag måste ha en helt ny basemap som är anpassad till den skala jag ska använda vid inzoomningen från lantmäteriet. Bengan. |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! | ghost | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2003-05-12 20:06 |
Jag behöver hjälp med CDP | leoj | Trainz - Allmänt om Trainz | 2 | 2002-12-19 22:40 |
Jag behöver en gnutta hjälp | Cj | Off-topic | 0 | 2002-10-22 16:13 |
Behöver hjälp med installation av tunnelbane rutt | DV12 | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 9 | 2002-08-07 10:29 |
Håller på med en rutt och behöver lite hjälp | Yzerman | Trainz - Allmänt om Trainz | 12 | 2002-06-24 15:14 |